פריגו תשקיע 40 מ' ד' בהרחבת מפעליה בירוחם וברמת חובב

תגייס 100 עובדים נוספים לשני המפעלים ■ ג'ון הנדריקסון, סגן נשיא בכיר לתפעול בפריגו העולמית: "אנחנו אופטימיים לגבי הצמיחה ברבעונים הקרובים" ■ המכירות שנבעו ממפעליה של פריגו בישראל הסתכמו ביותר מ-1.6 מיליארד שקל

צעד בינוני לחברת תרופות גדולה, צעד ענק לעיר ירוחם: פריגו תשקיע 40 מיליון דולר בהרחבת המפעלים שלה בירוחם וברמת חובב הסמוכה, וכן תגייס 100 עובדים נוספים לשני המפעלים. כך הודיעה החברה במסיבת עיתונאים שערכה היום במפעל שלה בירוחם. ההשקעה תבוצע לאורך שלוש שנים.

פריגו הצהירה על המהלך במסגרת ביקורו בישראל של ג'ון הנדריקסון, סגן נשיא בכיר לתפעול בפריגו העולמית. הנדריקסון אמר היום כי הפעילות של פריגו בישראל כוללת יכולות ייצור ומו"פ, שהן חלק מליבת העסקים של החברה. הוא הוסיף כי העובדים במפעלים הם חרוצים, מחויבים ומשכילים, וכי התמריצים הממשלתיים "מקלים עלינו את ההחלטה" להמשיך להחזיק מאות עובדים במדבר במזרח התיכון.

ראש עיריית ירוחם, מיכאל ביטון, אמר כי ממשלת ישראל הוסיפה באחרונה תמריצים לירוחם במטרה לחבר אותה עם עיר הבה"דים המוקמת באזור, וכי אלה ישפיעו גם על פריגו.

בשלוש השנים האחרונות חל גידול של כ-40% במספר העובדים בשני המפעלים וכיום מועסקים בהם 900 עובדים - 40% מהם אקדמאים ורובם תושבי הדרום. בשנים האחרונות השיקה פריגו כ-280 מיליון שקל במפעלים שלה בארץ, וכ-30 מיליון שקל בפעילות מו"פ בישראל.

הכנסות של 3 מיליארד ד' ב-2011

פריגו, שנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי שוק של 41 מיליארד שקל, רשמה ב-2011 הכנסות של 3 מיליארד דולר (כ-11.4 מיליון שקל). המכירות שנבעו ממפעליה בישראל עמדו על יותר מ-1.6 מיליארד שקל - גידול של 20% לעומת השנה הקודמת - וב-2012 צפוי גידול דו ספרתי במכירות ברוטו מישראל. היקף הייצוא ממפעלים אלה עמד על מעל מיליארד דולר ב-2011, והם מרכז הפיתוח והייצור השני בגודלו בעולם אחרי המפעל בארה"ב. לחברה 550 מיליון דולר בקופת המזומנים נכון לסוף הרבעון, שהסתיים ב-31 במארס.

במפעל הממוקם בירוחם מפותחות ומיוצרות תרופות גנריות למגוון מחלות, בדגש על פתרונות מורכבים לבעיות עור בשימוש חיצוני - ההתמחות המקורית של חברת אגיס. מפעל החברה ברמת חובב הוא אחד השחקנים המובילים בעולם בייצור ופיתוח חומרים פעילים לתעשיית התרופות הגנרית, עם יותר מ-300 לקוחות.

פריגו היא חברה אמריקנית בת 125 שנה. שהייתה פרטית עד שנת 2005, אז רכשה את אגיס שנסחרה בבורסה בתל אביב תמורת 900 מיליון דולר. באותה הזדמנות החליטה פריגו להמשיך להיסחר בתל אביב, ובמקביל להירשם למסחר בנאסד"ק. לאורך שש השנים מאז רכישת אגיס, פריגו צמחה אורגנית ב-10%, ובשקלול רכישות היא רשמה צמיחה של 47%.

הנדריקסון ציין במסיבת העיתונאים כי החברה אופטימית מאוד לגבי הצמיחה שלה ב-2012. לפי דוחות פריגו, השנה נגמרת ביוני, והדוחות יפורסמו באוגוסט. את הרבעון הראשון של 2012 היא סיימה עם גידול של 13% בהכנסות, אך לא עמדה בתחזיות האנליסטים.

"הזדמנויות הצמיחה שלנו עדיין מצויות בארה"ב, שמרכזת 70% מפעילותנו, וכן מחוצה לה. בארה"ב ואירופה אנחנו מתרחבים בעיקר בתחום התרופות, ובעולם בעיקר בתחום המזון הפונקציונלי", ציין הנדריקסון. "המשברים הכלכליים בארה"ב ובאירופה דווקא מועילים לנו, כי הם דוחקים צרכנים לבחור בפתרון הגנרי".

באשר לתחום הביו-סימילרז, גרסאות גנריות של מוצרים ביולוגיים, אמר הנדריקסון כי "כרגע אנחנו מביטים מבחוץ בסקרנות. לא נהיה בו חלוצים, אך כשהוא יתפתח סביר שניכנס במהירות".