גרוניס לברזילי: "מתנגד נחרצות לקיום משוב השופטים"

ראש לשכת עוה"ד כתב לנשיא העליון כי בכוונתו לקדם את חידושו של משוב השופטים "במהלך דו-צדדי" ■ תגובתו של גרוניס למכתב היתה חדה וחותכת

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מבהיר בצורה מפורשת את התנגדותו ליוזמת ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, לחדש את משוב השופטים.

הדברים מופיעים במכתב ששיגר גרוניס לברזילי, במענה לפנייתו של ראש הלשכה בעניין העברתה מכהונה של השופטת ורדה אלשיך, בעקבות החלטת נציב תלונות השופטים בעניינה בפרשת "הפרוטוקול המשופץ".

לפני כשבועיים, בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, שמצא את התלונות נגד אלשיך מוצדקות ומתח ביקורת חריפה על התנהלותה, התייחס ברזילי לראשונה לפרשה, שאותה הוביל ועד מחוז תל-אביב בלשכה.

במכתב ששיגר לנשיא העליון, כתב ברזילי כי פרשת השופטת אלשיך ממחישה את הצורך בחידוש משוב השופטים, וכי בכוונתו לקדם נושא זה "במהלך דו-צדדי, בהידברות כנה עם השינויים המתבקשים, כדי להתאימו תוך בחינה מדוקדקת של כלל הפרמטרים".

עוד הוסיף ברזילי כי "העליתי בעבר את הצורך הממשי בחידוש משוב השופטים. לצערי, פעולה זו זכתה להתייחסות שלילית בקרב גורמים מסוימים במערכת המשפט, זאת חרף התמיכה הגורפת של ציבור עורכי הדין בעניין. כיום אנו עדים לתוצאה, שבסבירות גבוהה יכלה להימנע אם היה קיים משוב, שכן בין מטרותיו היא חשיפת הלכי הרוח המתקיימים באולמות בתי המשפט וזיהוי מראש של כשלים ומחדלים מסוג זה".

תגובתו של גרוניס, שהועברה בימים האחרונים, היא חדה וחותכת. בעניינה של אלשיך כתב נשיא העליון לראש הלשכה: "קיבלתי את מכתבך בעניינה של השופטת אלשיך. ודאי שמעת כי זימנתי את השופטת אלשיך לשיחה, עם שובה משבתון בחודש יולי".

בנושא משוב השופטים כתב גרוניס: "כפי שציינתי בשיחתנו הטלפונית, הנני מתנגד נחרצות לקיומו של המשוב".

מדובר בהתבטאות מפורשת ראשונה מצידו של גרוניס בעניין כוונת הלשכה לחדש את משוב השופטים. בכנס לשכת עורכי הדין האחרון, לפני כחודש, התבטא גרוניס בעניין זה באופן מרומז יותר.

"כידוע, מערכת היחסים בין הלשכה לבין מערכת השיפוט ידעה עליות ומורדות", אמר נשיא העליון בדברי הברכה שלו. "בעבר היותר רחוק קיים היה נתק במשך מספר שנים, על רקע כוונתה של הלשכה לערוך משוב לשופטים. בשנים האחרונות חל שיפור ניכר ביחסים. אני סמוך ובטוח שבשנים הקרובות תימשך האווירה השקטה והיחסים הטובים בין הלשכה לבין מערכת השיפוט".

ראשי המחוזות מתנגדים

בעוד שבנושא השופטת אלשיך התייצבו כלל הגורמים הבכירים בלשכת עורכי הדין כתף אל כתף, כאשר כל 5 ראשי המחוזות בלשכה פנו במשותף לשר המשפטים, יעקב נאמן, כדי שישקול שימוש בסמכויותיו לצורך סיום כהונתה, ואפילו ראש הלשכה ברזילי החל לפעול בנושא - חשפו המהלכים האחרונים את הפער השורר בין ראש הלשכה ברזילי, ויו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד אפרים נוה, לבין יתר ראשי המחוזות, בנושא המשוב.

ואולם בעוד שנוה לא כרך את נושא המשוב בפרשת אלשיך, מבקש ברזילי לקדם את יוזמת חידוש המשוב, שאותה הבטיח במסע הבחירות שלו לראשות הלשכה לפני שנה, תוך יצירת קשר בין נושא זה לעניינה של השופטת אלשיך.

כוונה זו של ברזילי זכתה לביקורת נוקבת מצד חלק מראשי המחוזות, המתנגדים לחידוש המשוב. יו"ר ועד מחוז ירושלים, עו"ד אשר אכסלרד, כתב בסוף השבוע לשר המשפטים יעקב נאמן, וציין כי "במסיבת העיתונאים שערכו 5 ראשי המחוזות לפני כשבועיים, הבהרתי מפורשות כי סוגיית משוב השופטים כלל איננה עומדת על הפרק, וראשי ועדי מחוזות אחרים שנכחו באותו מעמד הצטרפו לעמדתי זו.

"בין מערכת המשפט לבין נציגיה של הלשכה מתקיימת הידברות שוטפת, שיש בה מענה ראוי לחלקן הגדול של הבעיות הטעונות פתרון; ובהצטרף לפעילותו של נציב התלונות על שופטים, מתייתר הצורך להיזקק לכלים חד-צדדיים שיש בהם לעורר מחלוקת, כדוגמת משוב השופטים".

עוד הוסיף אכסלרד כי "צר לי שראש הלשכה ראה לנכון לשוב ולמחזר נושא מיותר וחבוט זה, מה גם שההתייחסות לסוגיית משוב השופטים כלל איננה רלוונטית לנושא ההתכתבות, ומלכתחילה לא היה מקום להעלותה בהקשר זה. אני מצטרף כמובן לעמדתו של נשיא בית המשפט העליון, כפי שהובאה במכתב התשובה שלו לראש לשכת עורכי הדין".