המיליונר שגידל אותי

מה עוזר יותר לבני הדור השני של אצולת הממון - הכסף עצמו או הכישורים של ההורים?

לילדים עשירים יש - בדרך כלל - הורים עשירים. הורים אמידים יכולים לפנק את ילדיהם במגוון דרכים. החל בכסף, עבור ברכישת השכלה וכלה ביצירת קשרים והענקת מימון ליוזמות עסקיות. ההורים העשירים יכולים להעניק לבני הדור הבא גם את מה שעזר להם להתעשר - חוכמה וכישורים, מוסר עבודה, גישה מצליחנית והון תרבותי - כלומר היכרות עם עולמות תוכן ש'אנשים נכונים' מתמצאים בהם.

מחקר חדש ניסה להפריד בין המשתנים הללו, ולבדוק האם הכסף עצמו מעניק לילדים עתיד מרופד יותר, או שדווקא הכישורים המובילים ליכולת להתעשר קובעת את עתידם של בני הדור השני של האצולה.

השאלה הזו חשובה מאוד לבחינת השיטה הקפיטליסטית. אם ילדים של הורים עשירים הם עשירים יותר כי ההורים שלהם קנו להם את העמדה הזו, הרי שהחברה הקפיטליסטית היא למעשה חברה מעמדית במובן הכי פשוט של המילה. אם הכישורים שעוברים מאב לבן הם אלה שמשפיעים על עתידו הכלכלי, הרי שהבנים פועלים על פי הצדק הקפיטליסטי שגורס כי עבודה קשה וכישורים אמורים להניב תגמול כלכלי משופר. זו עדיין חלוקה מעמדית, אבל קצת פחות בוטה.

האם ניתן בכלל לערוך מחקר כזה? רוב ההורים העשירים הרי מעניקים לילדיהם את שני סוגי היתרונות. קבוצת חוקרים, בראשות פרופ' דיוויד סימס מהחוג לכלכלה באוניברסיטת Brigham Young ביוטה, ארה"ב, מצאה דרך מעניינת לתקוף את הבעיה. החוקרים איתרו אבות בעלי השכלה וכישורים שונים, שגרו בערים שספגו גורל כלכלי שונה. חלקם גרו בערים שחוו שגשוג כלכלי וחלקם בערים שחוו מיתון. החוקרים הניחו כי ההבדל בין המשכורות בעיר העשירה לבין המשכורות בעיר הענייה נובע מההבדלים בין הערים ולא מן ההבדלים בין הכישורים של האבות.

תחילה נבדק המתאם בין משכורות הבנים לאלה של האבות ונמצא כי אכן, הוא חזק למדי. לאחר מכן, באמצעות ניתוח סטטיסטי, החוקרים ניטרלו את השפעת עיר המגורים על המשכורת של כל אחד ואחד מן האבות.

נמצא כי בתנאים הללו, המתאם בין הכישורים וההשכלה של ההורים עדיין ניבא את ההצלחה של הילדים.

לעומת זאת, המשתנה הכלכלי נטו (מאיזו עיר הגיעו הילדים), לא הצליח לנבא בהצלחה הבדלים משמעותיים בין המשכורות של הילדים לאבות עם נתוני השכלה וכישורים דומים.

"נראה כי קיים משתנה של 'הון אנושי' שהורים מעבירים לילדיהם שהוא חשוב יותר מאשר הכסף שהם מורישים להם", אומר סימס. "זו לא התשובה הסופית, אבל מחקרים נוספים באמצעות אותה מתודולוגיה עשויים לשפוך אור נוסף על הסוגיה".