גפני לאוצר: "הבטחתם שהשוק יוצף בדירות והמחירים ירדו"

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אמר לאנשי האוצר ורשות המיסים בדיון על הצעת החוק לשילוב הגופים המוסדיים בפרויקטים לשכירות בישראל: "במהלך כל הקדנציה באתם עם הרבה מהלכים העיקר לא להכניס יד לכיס"

חברי ועדת הכספים של הכנסת, ביניהם גם יו"ר הוועדה חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) מביעים ספק במידת ההצלחה של שילוב הגופים המוסדיים בפרויקטים לשכירות בישראל. היום נערך דיון נוסף שעסק בהצעת החוק שמקדמים האוצר ורשות המסים בנושא זה במהלכו חלק מהנוכחים עמדו על כך שההצעה במתכונתה הנוכחית איננה ישימה.

בדיון היום (ב') חזר יו"ר הוועדה והודיע כי יתנה את אישור החוק בהיענות הממשלה לתנאים שיציב ושיש בהם לתרום להקלה במצוקת הדיור. "במהלך כל הקדנציה באתם עם הרבה מהלכים העיקר לא להכניס יד לכיס" אמר גפני לאנשי האוצר ורשות המיסים, "הבטחתם שהשוק יוצף בדירות והמחירים ירדו אך לא מיניה ולא מקצתיה. מדובר בחוקים שהם כסות עיניים, אין נזק אך לא נוספו דירות לשוק ובנוסף, בדלת האחורית הכנסתם החמרות. למשל, בעבר דירה שנייה היתה פטורה ממס שבח בעת מכירתה אחרי 4 שנים מרכישתה ואילו עתה רק אחרי 8 שנים. אני לא מתנגד לחוק אבל רצה תמורה".

התמורה אליה מתייחס גפני מתבטאת בשלוש דרישות: להוריד חזרה את הפטור ממס שבח למוכרי דירה נוספת מ-8 שנים ל-4 שנים, לתת שיפוי על הארנונה על דירות להשכרה ולבטל את הוראת השעה בנוגע למשכנתאות לזכאים.

עו"ד זיו שרון מלשכת עורכי הדין, הביע גם הוא התנגדות לחוק: "לא תהיה היענות מצד המוסדיים לחוק הזה, כיוון שקופות גמל לא יודעות להיות קבלניות ומצפים מהן להיכנס כבר משלב הקרקע. גם כמות הקרקע המיועדת איננה תואמת את הציפיות. מעבר לזה, ממילא קיים סעיף 92 למוסדות ציבור, לרשויות מקומיות וגם לקופות גמל הפוטר מהכנסות. יוצרים פה חוק עקום. עצם המצב שבעיית הדיור לא נפתרה לא מצדיקה קידום חקיקה מיותרת. זה לא יפתור דבר והמוסדיים ברובם לא ייכנסו לשוק הנדל"ן. החוק מיותר, מסורבל ורק יגרום נזק".

סגן נשיא התאחדות בוני ישראל, איציק אמסלם, אמר בדיון: "התאחדות בוני הארץ בעד כל מהלך שיסייע לצמיחה בפרויקטי הבנייה. יש לבצע מהלך משלים לכך שהמוסדיים יקבלו פטור אך גם הקבלנים ייהנו מהקלות. אם נותנים את הפטור הזה לקופות הגמל, אז שייתנו אותו גם לקבלנים. זוהי עמדת ההתאחדות למהלך הזה".

במקביל, לא כל הנוכחים בדיון כולם סבורים שהצעת החוק איננה ישימה. ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) הביעה עמדה שונה: "הכספים של המוסדיים יוכלו גם לתרום לצמיחה ולפיתוח המשק במקום שהכסף יזרום לשווקים בחו"ל. קרנות פנסיה מאנגליה רוכשות פה עסקים כמו בתי אבות כי התשואה משכר דירה גבוהה מריבית השוק. למה קופות פנסיה מאנגליה צריכות לבוא להשקיע בפרויקטים מסוג זה או פיתוח כביש ב- B.O.T ולא קופות הגמל שלנו?".

"היום הפטור לקופות הגמל הוא לפעילות פסיבית בלבד ואנחנו אומרים שיינתן פטור גם על כניסה אקטיבית לפרויקטים" אמר ראובן קוגן, סגן ראש אגף תקציבים באוצר, "קבענו בהצעת החוק את החובה להפעיל חברת ניהול על-מנת שהפרויקטים לא יהפכו למשכנות עוני, כיוון שקופות הגמל אינן יודעות לנהל בעצמן פרויקטי נדל"ן. יש בהצעת החוק יתרונות ברורים. מצד אחד הזרמת כסף לשוק הזה ובניית יחידות דיור להשכרה ומצד שני, ניהול מקצועי ואחזקה נאותה של הבניינים. גם למוסדיים זה חדש וגם אם טרם פנו לוועדת הכספים, זה לא אומר שהם לא מעוניינים בהצעת החוק. מדובר במתן הזדמנות מימונית לפרויקטים האלה".

סגן מנהל אגף מידע במשרד השיכון, יוסי שבת, אמר בדיון: "שר השיכון מנסה למצוא יותר מקורות מימון לבניית יחידות להשכרה. פטור ממס יגדיל למוסדיים את התשואות".