שופט בגרמניה: להעמיד לדין הורים יהודים ומוסלמים על ברית מילה

שופט בית המשפט המחוזי בקלן, גרמניה, קבע כי טקס המילה מהווה התערבות לא ראויה בגופו ובבריאותו של הילד, וכי שלום הילד גובר על שלום הדת של הוריו

החלטת בית משפט בגרמניה גרמה להלם ותדהמה בקרב הקהילה היהודית במדינה ומסכנת את המשך ביצוע טקסי ברית מילה לילודים יהודים ומוסלמים. זאת, לאחר ששופט בית המשפט המחוזי בקלן, גרמניה, קבע כי טקס המילה מהווה התערבות לא ראויה בגופו ובבריאותו של הילוד, וכי שלום הילד גובר על שלום הדת של הוריו.

הפסיקה מעוררת המחלוקת ניתנה לאחר שתינוק מוסלמי בעיר קלן הובהל לחדר המיון לאחר שלא הפסיק לדמם גם לאחר שחלפו יומיים מניתוח המילה שביצע בו רופא מוסלמי. את התביעה נגד ההורים הגיש בית-החולים אליו הובהל הילד.

"החלטת בית המשפט אינה מתקבלת על הדעת ופוגעת פגיעה אנושה בחופש הדת", אומר הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה. "ההחלטה מנוגדת לכתב זכויות האדם של האיחוד האירופי אליו מחויבת מערכת המשפט בגרמניה ופוגעת בזכות היסוד לפולחן בחוקת גרמניה".

הפסיקה, שעלולות להיות לה השלכות מרחיקות לכת על המשך קיומם של טקסי מילה בגרמניה ואולי אף ברחבי אירופה כולה, מעוררת דאגה רבה בקרב ארגונים יהודים ומוסלמים כאחד.

"מיליונים רבים של ילדים יהודים ומוסלמים עוברים את טקס המילה וגדלים להיות אנשים בריאים בגופם ובנפשם" ציין גולדברג, והודיע כי הפסיקה משוללת כל יסוד רפואי ובוודאי שהיא מנוגדת לחוקי הדת היהודית ולדת האסלם כאחד.

יש לציין כי רק בשבוע שעבר הצליחה פעילות שהוביל מרכז רבני אירופה, בשיתוף הקהילה המוסלמית, להסיר בבית העליון של הפרלמנט ההולנדי איום לשלול בחוק את האפשרות לקיום שחיטה כשרה.

איגוד הארגונים היהודיים באירופה ה- EJA , ומרכז רבני אירופה: "החלטת בית המשפט הגרמני נגד ברית מילה הינה התקפה ברוטלית על חופש הדת". מנכ"ל EJA מנחם מרגולין ציין כי חוסר הבנה מספקת לחוקי הדת אומנם מעוררים מידי פעם אי הבנות בקרב מחוקקים או פוסקים אזרחיים שונים ברחבי אירופה, אך הביעו את ביטחונם כי פעילות הסברה - גם בשיתוף הקהילות המוסלמיות ברחבי היבשת, יביאו להסרת אי ההבנות וימנעו פגיעה - מודעת ושלא מודעת בחופש הדת באירופה.