סיכום מחצית בשוק האג"ח: חברות התקשורת לא מגייסות

מדוח שהוכן עבור "גלובס" על-ידי חברת הדירוג מידרוג, עולה כי ההנפקות של חברות התקשורת היוו רק 5% מהגיוסים ■ סך גיוסי האג"ח במחצית הראשונה - 21 מיליארד שקל

למרות החולשה בשוק האג"ח הקונצרניות, היקף הנפקות האג"ח דווקא גדל במחצית הראשונה של 2012 ב-50% לעומת המחצית הקודמת, ואלו הסתכמו בכ-21 מיליארד שקל.

לכאורה נראה כי מדובר בשיפור משמעותי לעומת המחצית הקודמת, שהייתה חלשה למדי, אבל כשבודקים את פרופיל ההנפקות וזהות המנפיקים, מתגלה תמונה אחרת: החברות שגייסו אג"ח במחצית הראשונה של השנה הן בעיקר חברות גדולות בעלות פעילויות סולידיות. עבור חברות בגודל בינוני ומטה, אשר אינן בעלות דירוג גבוה, שוק ההון נותר ברוב המקרים סגור.

נוסף לכך, מתברר שוב כי לסנטימנט בשוק ההון יש קשר ישיר להיקף הגיוסים: במהלך הרבעון הראשון של 2012, שבו נרשמו עליות שערים בשוק ההון, הסתכמו גיוסי האג"ח בכ-12 מיליארד שקל; ברבעון השני של השנה התחלפה המגמה ונרשמו ירידות שערים, ונרשמה גם ירידה בהיקף ההנפקות, שהסתכמו ב-9.5 מיליארד שקל.

מדוח שהוכן עבור "גלובס" על-ידי חברת הדירוג מידרוג, עולה כי חמש חברות - מכתשים אגן, סלקום, מליסרון, נכסים ובניין ואלביט מערכות - היו אחראיות ל-46% מהיקף הנפקות האג"ח של חברות במחצית הראשונה של השנה.

מדובר בעלייה בריכוזיות הגיוסים, שכן ב-2011 ריכזו חמשת המנפיקים הגדולים 40% מסך הגיוסים, ו-25% בשנת 2010.

"העלייה בריכוזיות ההנפקות היא פועל יוצא של צמצום הנגישות לשוק ההון בפני מנפיקים קטנים ובינוניים, בדירוגים שאינם בדרגת השקעה גבוהה", מסבירים כלכלני מידרוג. הם מציינים, כי "מצב זה מהווה נדבך נוסף בעלייה בסיכון האשראי בחלק מהחברות, שכן הגמישות הפיננסית שלהן יורדת".

באשר להסדרי החוב, במידרוג מעריכים כי היקף האג"ח הקונצרניות המצויות כיום בשלבים שונים של הסדרי חוב עומד על כ-7 מיליארד שקל, כ-4% מכלל היקף החוב הקונצרני.

כתחליף להשקעות בהנפקות אג"ח הפנו המשקיעים המוסדיים את הכספים להלוואת פרטיות למגזר העסקי. על פי נתוני בנק ישראל, יתרת ההלוואות של משקיעים מוסדיים למגזר העסקי בישראל הסתכמה בסוף חודש אפריל בכ-27 מיליארד שקל, וזאת לעומת 23 מיליארד שקל בסוף דצמבר 2011.

"שנאת הסיכון" של המשקיעים הובילה לכך ש-38% מהיקף ההנפקות במחצית הראשונה של 2012 הגיעו מכיוונם של הבנקים, שהאג"ח שלהם נחשבות ליציבות ולבעלות סיכון נמוך. גיוסי הבנקים בשוק ההון עמדו במחצית על כ-8.2 מיליארד שקל - כמעט כפול לעומת המחצית הראשונה ב-2011.

הסקטור שבלט בהיעדרו במחצית הראשונה של 2012, ושיקף בצורה הטובה ביותר את הנעשה בו, הוא סקטור התקשורת. סקטור זה גייס במחצית הראשונה של 2011 7.2 מיליארד שקל, והיווה אז 30% מהיקף ההנפקות.

הגיוסים שביצעו אז חברות התקשורת נועדו בעיקר לממן מהלכי רכישה של קבוצות התקשורת, כגון רכישת סמייל על-ידי פרטנר, ומיזוגי נטוויז'ן לתוך סלקום ומירס לתוך הוט. במחצית הראשונה של 2012 גייסו חברות התקשורת מיליארד שקל בלבד, והיוו רק 4.6% מסך ההנפקות.

הנדל"ן מחליף את התקשורת

בהיעדרן של חברות התקשורת, תפסו חברות הנדל"ן את המקום השני בהיקף הגיוסים, שנעשו בעיקר ברבעון השני. היקף הגיוסים של חברות אלו הסתכם בכ-4.6 מיליארד שקל, בדומה למחצית המקבילה אשתקד, אך מדובר בעלייה של 53.3% לעומת המחצית הקודמת.

גם בענף זה באה לידי ביטוי איכות החברות: את הגיוסים הובילו חברות נדל"ן מניב גדולות, ובראשן מליסרון, גב ים, נכסים ובנין, גזית גלוב ואלוני חץ. חלקן של חברות הנדל"ן למגורים בהנפקות היה זניח, ובניגוד לעבר כמעט לא נרשמו הנפקות אג"ח לא מדורגות בענף זה.

התפלגות הנפקות
 התפלגות הנפקות