"'האח הגדול' תמשיך להתקיים עד שהטלוויזיה תיכבה"

יועץ המדיה מייק מורלי מאמין שהריאליטי ימציא עצמו מחדש, שפורמטים חדשים חייבים לקחת בחשבון את המשבר הכלכלי, ושהראש הישראלי ימציא עוד פורמטים

"'האח הגדול' הוא פורמט קלאסי שימשיך להתקיים עד שהטלוויזיה תיכבה ואף אחד כבר לא יצפה בה יותר. אין לי ספק לגבי זה בכלל. אני חושב ש'האח הגדול' תתאים את עצמה למציאות, בדיוק כמו שנערכו בה התאמות במשך העשור. היא תמשיך להתפתח. יהיו שנים שהיא לא תשודר, אבל אז היא תתגלה מחדש והיא תחזור, הרי בסופו של דבר כולנו אוהבים נוסטלגיה" - כך אומר היועץ הבינלאומי בתחום המולטימדיה, מייק מורלי, שישתתף בדיון "מציאות חדשה: טרנדים, צרכן, טכנולוגיה" במסגרת ועידת MAD לשיווק, פרסום, דיגיטל ומוזיקה של "גלובס" בשיתוף Orange, שתתקיים ב-11 ביולי 2012.

יצוין כי בסוף השבוע האחרון פורסם כי ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה החליטה שלא לאשר בשלב זה את המשך שידורה של "האח הגדול", תוכנית הדגל של זכיינית ערוץ 2 קשת. זאת, בעקבות פרשת הכדורים הפסיכיאטריים.

גורמים במועצת הרשות השנייה מסרו ל"גלובס" כי התוכנית תאושר לאחר דיון מעמיק במועצה, שבו ייקבעו סייגים וקריטריונים חדשים לתוכנית. באם קשת תסכים לעמוד בסייגים שייקבעו, התוכנית תעלה בסופו של דבר לאוויר.

דבריו של מורלי, שנחשב לאחד האנשים המרכזיים היום בתחום המדיה בעולם, יכולים להרגיע את קברניטי קשת ביחס לעתידו של הפורמט.

יש מעט מאוד אנשים שעמדו בפוזיציות שהוא ישב בהן ב-20 השנה האחרונות. עד לפני מספר חודשים שימש מורלי כסגן נשיא להפקה בינלאומית בקבוצת ההפקות הבינלאומיות סוני פיקצ'רז טלוויז'ן, שם שימש בין היתר כמנהל הקריאייטיב והניהול המסחרי של פיתוח ומכירת פורמטים בקבוצה. לפני כן שימש מורלי כסמנכ"ל סחר וקריאייטיב בכיר בקבוצת אנדמול העולמית. גם שם הוא ניהל את תחום מכירות הפרומטים של הקבוצה.

לזרום עם מציאות

"כשחושבים על פורמטים חדשים, צריך לזכור שהקונטקסט חשוב באותה מידה כמו התוכן. חלק ניכר מהעולם שלנו נמצא במיתון כלכלי אמיתי. זאת תקופה מאוד קשה, לכן אני חושב שמעולם לא היה חשוב יותר להיות בקשר אמיתי עם הצופים שלנו, עם הבעיות שלהם, התקוות שלהם והפחדים שלהם", אומר מורלי בתשובה לשאלה האם יש גורמים כלשהם שיכולים להעניק לפורמט כוח משיכה עולמי.

עיניו של מורלי לא פוסחות על גלי המחאה העולמיים והביקורת הגדלה, בעולם כמו בישראל, על צורת המשטר החברתית-כלכלית. לטענתו, "מפתחי הפורמטים וקברניטי הטלוויזיה צריכים לזרום בתוך שטף המציאות וליצור טלוויזיה שמגיבה למציאות הזאת ולא כזו שבורחת ממנה.

"אנחנו חיים בתקופה ייחודית, שבה כבר אין יותר מקום עבודה לכל החיים, שבה עבודה קשה לא מבטיחה לך חסינות מאבטלה, שבה קרוב לוודאי שהפנסיה שאתה חוסך לא תהיה שווה מה שחשבת שהיא תהיה שווה", הוא אומר ומוסיף: "הילדים חוזרים לבתים של ההורים שלהם בשנות ה-20 וה-30 שלהם, מכיוון שהם לא יכולים לקנות בתים משלהם או אפילו לשכור אותם. גם הבנקים אינם מקום בטוח לכסף שהרווחת, ומדינות פושטות את הרגל. יש סופה כלכלית עזה בחוץ, שגורמת לכך שאנשים נמצאים יותר בבית ורואים יותר טלוויזיה מאשר אי-פעם".

- כמה חשובות כיום האינטראקטיביות והרשת החברתית?

"במובנים רבים, עולם המדיה החדש עדיין לא עונה על הציפיות. בגלל התקופה שבה אנחנו חיים, בגלל שכל-כך הרבה אנשים אכזבו אותנו, התוצאה היא שאנחנו נכנסים לפקעת שמגוננת עלינו.

"אנחנו מהדקים עוד יותר את המשפחה סביבנו, מתיידדים עם אנשים בפינות ובמקומות שבהם אנחנו יכולים לתת אמון רב יותר בידידות, ואנחנו משתמשים בקשרים האלה בצורה מאוד שונה, מכיוון שבתקופות קשות אתה צריך את האנשים שאתה הכי קרוב להם, גם בעבודה וגם בסביבה החברתית שלך. זאת הסיבה שהאינטראקטיביות הולכת להיות יותר חשובה מאי-פעם, והיא הולכת להתפתח בדרכים שבהם היא לא התפתחה עד כה".

- לפני 4 חודשים החלטת לעזוב תפקיד בעל חשיבות עצומה בסוני, ולפני כן עזבת תפקיד דומה באנדמול. איך מחליטים לעזוב תפקיד בעל השפעה כה רבה?

"הדבר הכי חשוב בחיים זה תמיד מה שאתה רוצה לעשות הלאה, ואני חושב שהחיים זה לאזן בין דברים. מה שאני באמת רוצה לעשות עם החיים שלי זה להתמקד בדברים שמהם אני באמת נהנה, בדברים שלדעתי אני יכול לעשות שינוי אמיתי באמצעותם.

"הייתה לי תקופה פנטסטית בסוני. עזרתי להגדיל באופן עצום את הרשת, בפתיחת חברות במזרח התיכון, באיטליה, בספרד, באנגליה; והייתה לי תקופה פנטסטית באנדמול, שבה עשיתי בדיוק את אותו הדבר - הייתי מעורב בכמה מהפורמטים הידועים ביותר והמצליחים בעולם. אבל אחרי כל זה מגיעה נקודה שבה נכון עבורך לנוע הלא, נכון עבורך להתייצב מול אתגרים חדשים.

"אני גם הבעלים של חברת ההפקות קאזה סטראדה פרודקשנס. בקרוב אני אקח על עצמי כמה חברות ייעוץ ואשיק כמה פרויקטים משלי בתחום המדיה. אני מקווה שאוכל לעבוד עם 'האנדמולים' ו'הסונים' בעולם הזה, אבל יכול להיות שבעתיד אעבוד גם עם מגוון חברות המתחרות בהם".

"מהססים להשקיע בתוכניות חדשות"

למרות שעולם הפורמטים לא מפסיק להתחדש, טוען מורלי כי "אני חושב שאין פורמטים חדשים נהדרים בחצי שנה-שנה האחרונה. למרות זאת, הכי בולט הוא כמובן 'The Voice' של מורי ורבי, ג'ון דה מול (ממקימי אנדמול, ר"ב). ומה שג'ון עשה - באופן חכם מאוד לדעתי ב-'The Voice', זה שהוא שינה כיוון בחזרה לערכי ליבה מסוימים שהיו נכונים לתקופה שבה הוא השיק את הפורמט.

"התוכנית כרוכה בעצם בהקשבה ובכנות והיא עוסקת ב'כישרון אמיתי', ולא נגיד במזימות ובתכסיסים נגד אנשים. לדעתי, הדברים האלה שיחקו תפקיד בסיסי בהצלחה של 'The Voice'. יש הרבה אנשים שצפו שזה לא יצליח באמריקה, אבל אף מקום בעולם לא אוהב סוף טוב כמו ארצות -הברית. אז אני חושב שלדה מול הייתה פה הצלחה שהוא מאוד ראוי לה. אני חושב שהתוכנית הזאת היא ממש מגדלור שמראה לאנשי טלוויזיה מה ניתן לעשות כשנוקטים גם חיוביות ולא רוע".

- בשנים האחרונות רואים ירידה ברייטינג ובהצלחה של חלק מתוכניות הריאליטי בעולם. מול איזה אתגרים ניצב ז'אנר הריאליטי כיום?

"אני חושב שכל תחום הפורמטים ניצב בפני האתגרים הגדולים ביותר שלו. בגלל המיתון, מרבית חברות השידור - לא הייתי אומר שכולן - מהססות להשקיע הרבה כסף בתוכנית חדשה לגמרי.

"אני חושב שתוכניות ריאליטי - כדי שהן יהפכו לכוח שהן היו - צריכות באמת להיות מוגדרות מחדש. אבל כדי שזה יקרה, חברות השידור צריכות להיות נועזות, והן צריכות להיות יותר מאשר רק כלי לאיזה סלבריטי נאה. זה חייב להיות יותר מאשר מעקב אחר אנשים נאים בחייהם.

"תמיד היה בזה פוטנציאל עשיר יותר, וניתן להמציא את זה מחדש כדי שזה ישגשג, וזה יכול להיות רווחי מהבחינה הכלכלית, כפי שזה היה בימים הראשונים של 'האח הגדול'".

- יש איזה מודל מסוים של פורמטים שחברות השידור בעולם מחפשות היום במיוחד?

"חברות השידור, והייתי אומר שגם חברות ההפקה, אשמות כיום כמעט באותה המידה בכך שהן 'משחקות אותה בטוח'. יש יותר מדי הימנעות מלקיחת סיכונים ויותר מדי מיחזור של דברים שמוכרים למנהלים. יחד עם זאת, לכל חברת שידור יש אחריות כלפי בעלי המניות שלה, והן חייבות לקצץ תקציבים ממש, כמו שמרבית חברות ההפקה היו חייבות לקצץ תקציבים. שולי הטעות נהיים צרים יותר ויותר ויותר".

לדברי מורלי, הקברניטים חייבים להיות יותר נועזים. "אם הטלוויזיה לא תנצל את ההזדמנות לבדר יותר כעת, כשקהל גדול יותר יושב לפניה, אנחנו באמת לא צריכים להיות מופתעים כשהם ילכו למקום אחר למצוא משהו אחר לעשות".

- באיזה סוג של תוכניות טלוויזיה אתה צופה בבית?

"אני רואה המון קומדיות, המון חדשות ותוכניות חדשותיות. אני חושב שבגלל השפעתן של תוכניות מתח כמו 'The Killing' (תוכנית דנית במקור, ר"ב), אני מוצא את עצמי צופה ביותר תוכניות עם כתוביות מאשר בעבר, ולדעתי זה נפלא. אני מעריך שאני צופה בפחות תוכניות בידור מאשר בעבר, אבל אני עדיין צופה בתוכניות כמו 'מי רוצה להיות מיליונר' ו'האח הגדול'".

- מה אתה חושב על הפורמטים שמיוצאים מישראל בשנים האחרונות?

"אני תמיד החשבתי את ישראל לחממה מרתקת לרעיונות. מדינה שהתושבים שלה כן לוקחים סיכונים, שבה התקציבים מקוצצים אבל זה לא מגביל את היצירתיות. מדינה שבה יש גמישות לשיתוף-פעולה, ושבה יש רצון ותשוקה להצליח. אלו מרכיבים שהולכים להיות חיוניים בהחלט לעולם כולו בשינוי פני הטלוויזיה והמדיה".

מורלי ידריך כיתת אמן בכנס EMC ישראל

בנוסף לכנס של "גלובס", מורלי משתתף גם בכנס EMC, שבו ידריך ויתרום מניסיונו הרב במספר הרצאות המיועדות לנבחרת סגורה של 30 אנשי מדיה שנבחרו בקפידה.

"זה דור חדש של יוצרי תוכניות, שאנו רוצים לסייע לעורר בהם השראה. זה ארגון שלא למטרת רווח, שמבקש להשתמש בניסיונם של מנהלים בטלוויזיה כדי להעביר הלאה את הידע שלהם, ההשקפות שלהם והדעות שלהם, באופן מאוד רגוע ולא רשמי. הלוואי שהיה לי את זה כשהייתי יוצר תוכניות צעיר".

Entertainment Master Class היא תוכנית הכשרה מקצועית למנהלים, מהיוקרתיות ביותר בתחום המדיה, מיוצגת בישראל על-ידי קבוצת התוכן והפרסום הדיגיטלי The Box.

התוכנית מורכבת ממפגשים שנתיים המתקיימים מסביב לעולם, שבהם מרצים אנשי מקצוע ויזמים, הנחשבים למנהיגים וחלוצים עסקיים בתחום המדיה בנושאי פיתוח, שיווק, מיתוג, תקצוב, מימון, הפקה, שידור, הפצה והגנה על נכסי הבידור שלהם.

המרצים מ-EMC ייקחו השנה חלק בוועידת MAD 2012, שתיערך ב-11 ביולי במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, ויעבירו הרצאות בנושאים שונים.

לפרטים ולהרשמה לוועידה - לחצו כאן