עד מדינה חד כתער

הבוקר התברר כי עד המדינה אולי זקן וחולה, אך מוחו המניפולטיבי לא בוגד בו

"כשיהיה לנו הגנב העברי הראשון, נהיה מדינה ככל המדינות", אמר בעבר הרחוק חיים נחמן ביאליק (1873-1934) - ולא תיאר לעצמו שאמירתו התמימה תהפוך למציאות עגומה. עד משפט הולילנד מעולם לא עמדו לדין בישראל בכירים רבים כל-כך בגין אישומים קשים כל-כך.

מעולם גם לא היו בכירים רבים כל-כך מלאי כעס וזעם על אדם מבוגר - עד המדינה, ש"ד בן ה-75, שותפם לשעבר, שהיה המנוע של מכונת השוחד (לכאורה), שבגד בהם והפך ל"שטינקר" לכאורה; והשד שיצא מהבקבוק ועלה היום (א') לדוכן העדים.

במשך חודשים טענה הפרקליטות כי עקב גילו המבוגר ומצבו הרפואי, קיים חשש ממשי כי עד המדינה לא יהיה מסוגל להשלים את עדותו במשפט.

המבחן האמיתי

התברר כי ש"ד אולי זקן וחולה, אבל מוחו - המוח המניפולטיבי שבאמצעותו, לדבריו ולכאורה, תיווך, שימן ומימש את מכונת השוחד - עדיין חד כשהיה. בקול עמוק, מתכתי וקשה להבנה, הוא תיאר היום באיטיות, בשלווה ובפירוט בפני השופט דוד רוזן, את האופן שבו נוצרה והחלה לפעול לכאורה מכונת השוחד שנועדה לקדם את פרויקט הולילנד.

ש"ד תיאר כיצד פגש בתחילת שנות ה-90 את יזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, שרצה לפתח את הקרקע ולהתעשר בזכותה; כיצד הוא, ש"ד, הציע לצ'רני לקדם את פיתוח הקרקע באמצעות העברת 9 מיליון שקל של כספי שוחד לבכירים בעיריית ירושלים, בהם אולמרט; וכיצד צ'רני "קיבל שוק מההצעה", אך במהרה הסכים לה - ומערכת ה"שימון" והשחיתות יצאה לדרך.

בשבועות הקרובים ימשיך ש"ד, שגרסתו כבר תוארה בכתב האישום, למסור את עדותו המפלילה בבית המשפט. המבחן האמיתי של התביעה ושלו יגיע רק כאשר יתחילו סנגוריהם הרבים ועתירי הניסיון של הנאשמים לחקור אותו בחקירה נגדית. זה יקרה לא לפני חודש ספטמבר הקרוב.

כדי להקדים תרופה למכה של הסנגורים, הדגישה התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, בנאום הפתיחה שנשאה, כי הפרקליטות כללה בכתב האישום רק את האישומים שעולים מגרסתו של ש"ד, אך שיש להם גם ראיות חיצוניות.

ימים יגידו אם עד המדינה ייזכר בדברי ההיסטוריה כשקרן פתולוגי, שהקים לשווא מדינה שלמה על רגליה; או כאדם שהביא לחשיפת פרשת השחיתות הגדולה בתולדות המדינה. מהיום הראשון לעדותו לא ניתן עדיין לספק תשובה רצינית לשאלה.

אולם שני דברים כבר אפשר לומר. האחד, בניגוד לחששות הפרקליטות, עד המדינה צפוי לספק בבית המשפט גרסה מפורטת ובהירה, וכנראה גם להשלים את עדותו בשלום. השני, אם לחזור לאמירתו הנושנה של ביאליק, שכבר מזמן הפכנו למדינה ככל המדינות, וליותר מכך.