בכירי האוצר: להעלות גם מס הכנסה, לא רק מע"מ

מחריפה המחלוקת בין שר האוצר לממונה על התקציבים והחשכ"לית סביב שיעורי הגירעון והמסים ■ שטייניץ: להעלות מסים בשיעור מדוד בלבד; הרווחים הכלואים יניבו כמה מיליארדי שקלים

המחלוקת בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לפקידות הבכירה במשרדו סביב סוגיית הגירעון והמסים רק הולכת ומחמירה: ל"גלובס" נודע, כי בדיונים הפנימיים שמתקיימים באוצר בימים אלו, הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ', והחשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו, דורשים מעבר להעלאת מע''מ ב-1%, גם העלאת מס הכנסה ליחידים לכל הדרגות. כמו כן, השניים דורשים התעלמות מוחלטת מהכנסות המס הצפויות מהרווחים הכלואים של החברות הבינלאומיות, במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.

מנגד, שר האוצר הצהיר על העלאת מסים "מתונה ומדודה" - שככל הנראה תכלול גם העלאת מע''מ - בהתאם לרצונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומעוניין להסתמך על ההכנסות מהרווחים הכלואים בסדר גודל של עד 8-10 מיליארד שקל.

"אסור לבנות על רווחים כלואים. לצד שורה זו צריכים לרשום אפס", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר. ההיגיון שעומד מאחורי העמדה של אגף התקציבים והחשכ''לית אומר כי אין כלל אפשרות לבנות על הכספים הללו, הואיל ושיעורם לוט בערפל.

ואולם חשוב מכל, בדומה לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ושאר הכלכלנים הבכירים במשק, הסברה היא כי הגירעון הממשלתי בישראל מבני ופרמננטי, כך שגם אם יגיעו כספים מהרווחים הכלואים, זה יפתור את הבעיה אך ורק בעבור 2013, וב-2014 תתעורר אותה בעיה שוב. זאת, משום שהפער בין הוצאות להכנסות המדינה גבוה למדי, מבני ומתמשך, ולכן יש לקבוע פתרון מבני מתמשך אף הוא - העלאת מסים קבועה.

ביטול פטורים

אי לכך, בכירים בשני האגפים החזקים באוצר - התקציבים והחשכ"ל - סבורים כי לצד העלאת המע''מ ב-1% לפחות, אשר צפויה להניב כ-4 מיליארד שקל בשנה, יש צורך להעלות את מס ההכנסה על יחידים בכל רמות השכר (בכל המדרגות); העלאה כזו תניב לקופת המדינה עוד כ-3 מיליארד שקל.

נוסף על כך, הפקידות הבכירה לוחצת כדי להכניס בתוכנית הכלכלית של 2013 ביטול הפטורים העיקריים, לרבות ביטול הפטור על קרנות השתלמות שצפוי להניב כ-2.4 מיליארד שקל לקופת המדינה, וביטול הפטור על מע''מ שמוטל על פירות וירקות, פטור הנאמד ב-2.12 מיליארד שקל.

נזכיר כי המחלוקת הזו מצטרפת למחלוקת שנחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר, סביב יעד הגירעון ל-2013; שטייניץ ונתניהו קבעו יעד של 3% מהתמ''ג בניגוד לעמדת הרשקוביץ ועבאדי בויאנג'ו, שדרשו 2.5% בלבד. הנגיד פישר אף דרש בסוף השבוע להוריד שוב את היעד ל-2.5%.

צמצום הגמישות

"יעד הגירעון שנקבע גבוה מדי. היעד הזה עלול להקשות ולצמצם את הגמישות, אם נאלץ לנקוט צעדים נוספים, ויש סיכוי לא מבוטל שנאלץ לנקוט צעדים נוספים ותהיה הרעה נוספת", אמר הרשקוביץ בפורום קיסריה.

גם אחרי הכפלת יעד הגירעון ל-3% תמ''ג (כ-30 מיליארד שקל), הפקידים באוצר דורשים העלאת מסים בהיקף של 12-15 מיליארד שקל (בין 1.2% ל-1.5% תוצר) שכן לפי הערכות, הגירעון ב-2013, נכון לעכשיו, צפוי להגיע ל-4.2%-4.5% תוצר, רמה בלתי נסבלת בעבור הפקידים ובכירי בנק ישראל, אשר עלולה להוביל את המשק למשבר פיננסי.