נחתם: שת"פ ישראלי-סיני בהקמת הרכבת לאילת

(עדכון) - שר התחבורה כץ חתם על ההסכם ההיסטורי במהלך ביקור בין שלושה ימים בסין ■ הפרויקט המרכזי - הקמת רכבת מטענים שתחבר את נמל עקבה בירדן לנמלים הישראלים, אשדוד או חיפה

ישראל וסין חתמו היום (ג') בצהריים על הסכמים הסטוריים לשיתוף פעולה בהקמת הרכבת לאילת ובפרוייקטים עתידיים ובהם נמל תעלה מצפון לאילת. ההסכמים נחתמו בין שר התחבורה ישראל כץ המבקר בסין לעמיתו הסיני.

כץ יצא הבוקר לביקור בין שלושה ימים בסין בראש משלחת של 12 נציגי משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות. הפרויקט המרכזי שעל הפרק הוא הקמת רכבת מטענים שתחבר את נמל עקבה בירדן לנמלים הישראלים, אשדוד או חיפה. הפרויקט זוכה לעדיפות לאומית גבוהה מצד ראש הממשלה בשל המשמעויות האסטרטגיות והמדיניות שלו. גורמים ישראלים אמרו ל"גלובס" כי גם הסינים מייחסים לפרויקט חשיבות רבה כיון שהוא משתלב במדיניות הגלובאלית של סין לחיזוק השליטה בנתיבי סחר חיוניים. מדובר בהנחת מסילת רכבת לאורך 180 קילומטרים מנחל צין לאילת המיועדת לרכבות מטען ונוסעים כאחד. ראש הממשלה הנחה לקצר את משך הנסיעה ברכבת מהמרכז לאילת לשעתיים.

האומדנים לעלות הקמת מסילת הרכבת מגיעים ל-20 מיליארד שקלים ומעלה בשיחות בין הצדדים הציעו הסינים לסייע במימון הפרויקט באמצעות הלוואות של הבנק הסיני הממשלתי לפיתוח תעשייה. הסינים מבקשים לבצע את הפרויקט כשההפעלה תהיה בידי ישראל.

ישראל שקלה להעניק את ביצוע הפרויקט לחברות סיניות בגלל מהירות הביצוע שלהן. לצורך כך שוקלת הממשלה להעניק את הזיכיון בהליך עוקף חוק מכרזים, של הסכם בין ממשלות (GToG). בהחלטת ממשלה מפברואר האחרון נקבע כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ימליץ לממשלה על דרכי המימון הפרויקט.

בפגישה שנערכה לפני מספר שנים בין ראש הממשלה לשר התחבורה הסיני הזכיר נתניהו לאורחו כי הסינים הקימו במאה ה-19 את מסילת הרכבת החוצה את ארה"ב מחוף לחוף בקצב של 18 קילומטרים ליום וציין לפי תחשיב זה יידרשו להם "רק עשרה ימי עבודה" על-מנת לסיים את הקמת הפרויקט בישראל.

לאחר החתימה על ההסכמים התארחה המשלחת הישראלית לארוחת ערב חגיגית בבית ההארחה הרשמי של ממשלת סין. במשלחת ציינו כי האוכל בארוחה סופק על-ידי סניף חב"ד המקומי והיה כשר למהדרין, זאת לפי בקשתו של נציג החברות הסיניות בישראל שאול ביטרמן.