מה חושב "האיש החכם באירופה" על משבר החובות?

ביירון ויין, סגן יו"ר קרן בלקסטון, מצטט חבר טוב שלו - אותו הוא מכנה "האיש החכם ביותר באירופה": "עומס החובות יוביל לסופו של העולם המפותח כפי שאנו מכירים אותו, למשך שנים"

ביירון ויין, סגן יו"ר קרן בלקסטון, קרן ההשקעות הגדולה בעולם, פרסם היום (ג') פוסט חדש בבלוג שלו, בו ציין כי שוחח עם חברו, אותו הוא מכנה "האיש החכם ביותר באירופה", וביקש ממנו תחזיות לגבי הכלכלה העולמית בכלל והאירופאית בפרט. והמסקנות? לא טובות.

"האיש החכם באירופה" צופה כי מדינות העולם יחוו גל של הכרזות על חדלות פירעון, כאשר לפניו ינסו מנהיגי העולם "לבצע כל טריק אפשרי שקיים בספרים" בכדי למנוע את "קטסטרופה" בכלכלה העולמית.

"האמונה הרווחת היא שהאיחוד האירופי הוא רעיון טוב", מצטט ויין את האיש החכם באירופה, חברו, עליו הוא גם כותב ומשבח: "מדובר בבחור מבריק בצורה יוצאת דופן, בעל יכולת ביטוי גבוהה, ובעיקר - איש עסקים מאד מצליח ומאד עשיר".

הצעד הראשון, לדברי "האיש החכם באירופה", הינו להסכים על מערכת בנקאית אחודה באירופה כצעד לריסון המשבר: "לצפות לאיחוד פוליטי לגמרי זה יותר מדי, אבל האיחוד הבנקאי נראה כמו צעד הגיוני בכדי למנוע קריסה של הבנקים ביבשת".

הצעד הבא, לדברי האיש החכם בעולם, הוא מהלך משולב של הרחבות מוניטאריות על ידי בנקים מרכזיים בעולם: "הדבר יוביל בסופו של דבר לרמות אינפלציה גבוהות, אבל אני חושב שהעולם יקבל זאת. יעלו את יעד האינפלציה, ויהיה גם זעזוע בשוק המטבעות, אולם לפני כן כמובן שיהיה 'סבל' נוסף בשווקים".

לטענתו, "ספרד ויוון יכריזו על חדלות פירעון, אולם לא יהיה אסון מיידי - כי העולם יהיה מוכן לכך, ובנקים ומוסדיים כבר ימכרו לפני כן את מרבית נכסיהם ואחזקותיהם לבנק המכזי האירופי. הגירעון של צרפת יגדל גם כן, ולבסוף הציבור יחל גם לנהור לבנקים וינסה להוציא את כספו".

אולם, האיש החכם באירופה טוען כי בטווח הארוך המשבר הינו דבר חיובי, וזאת כיוון ש"הכאב שנחווה מהמשבר, ימנע מהאנושות להגיע לאותו מצב בשנית".

אז איפה לשים את הכסף? לדעת האיש החכם באירופה, האפשרויות לא רבות כל-כך: "אפשר לומר שאני רוקדים סביב אש הגיהנום. עומס החובות עלול להוביל לסופו של העולם המפותח כפי שאנו מכירים אותו, למשך שנים - ואני טוען זאת במשך שנים, אולם אנשים טוענים שאני קיצוני מדי. אני ריאליסטי, ואחרים אופטימיים מדי".

האיש החכם באירופה לא משקיע יותר מדי במניות, אולם ממליץ: "אני חושב שהזהב הולך עוד לעלות, ואני קונה גם מניות אנרגיה כי הן מייצרות משהו אמיתי. אני לא מתמקד יותר מניות בחברות ספציפיות, אבל קונה IBM ואפל", הוא מסכם.