S&P מבקשת הסברים על הגדלת הגירעון

ל"גלובס" נודע כי נציגי S&P, סוכנות דירוג האשראי החשובה בעולם, נמצאים בישראל ודנים עם הצמרת הכלכלית ■ בסוף הביקור תצא הודעה על דירוג האשראי של ישראל ■ מקורות: הדיונים השנה "אינם קלים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ הצליחו עד כה לחמוק מהשאלות הכואבות סביב הקיצוצים והעלאות המסים הנדרשים לצורך עמידת ביעד הגירעון, אך כנראה שזמן העמימות תם. נציגי חברת הדירוג S&P, סוכנות דירוג האשראי החשובה בעולם, נמצאים בימים אלו בישראל - כך נודע ל"גלובס".

מחר יפגשו הנציגים את שטייניץ, ובסביבתו לא מסתירים כי הציפייה היא שחברת הדירוג תשאיר את הדירוג על כנו אחרי ששנה שעברה העלתה החברה את הדירוג.

צוות S&P צפוי להיוועד עם בכירי משרד האוצר, רשות המסים, בנק ישראל, המערכת הפיננסית וכלכלנים בכירים במשק. בסופו של התהליך צפוי הצוות להפיק את דוח הניתוח השנתי על כלכלת ישראל ובו דירוג האשראי של ישראל. נזכיר כי דירוג האשראי הנוכחי של ישראל הוא +A.

מקורות מסרו ל"גלובס" כי הדיונים השנה "אינם קלים", כאשר כלכלני S&P מבקשים הסברים לגבי המשמעויות של ההחלטה שקיבל ראש הממשלה, בהמלצת שר האוצר, להכפיל את יעד הגירעון מ-1.5% תמ''ג ל-3% תמ''ג. עוד נודע כי הם רוצים לדעת גם אילו צעדים אופרטיביים מתכוונת לנקוט הממשלה על מנת לממש ולהשיג את יעד הגירעון החדש, זאת לנוכח העובדה כי הגירעון הצפוי ב-2013 נאמד בכ-4.5% תמ''ג, כ-1.5% תמ''ג מעבר ליעד החדש. כמוכן, גם הגירעון ב-2012 צפוי לחרוג בהרבה מהיעד המקורי (2.5% תמ''ג) ואף להגיע לכ-4% תמ''ג.

דירוג האשראי של מדינה משקפת את רמת הסיכון של אג''ח של אותה מדינה, קרי, את ההסתברות לא לקבל בחזרה את הכסף שמושקע בניירות הללו. דירוג האשראי הוא קריטי לצורך גיוס כספים בשווקים הבינלאומיים שכן הוא קובע במידה רבה את הריבית של האג''ח ואת עלות הגיוס: ככל שהדירוג גבוה יותר, האג''ח פחות מסוכן והריבית נמוכה יותר, ולהיפך.

נזכיר כי חברות הדירוג "הענישו" בצורה חסרת תקדים את המדינות שאינן מפגינות "אחראיות תקציבית" והפחיתו באופן דרמטי את דירוג האשראי של המדינות הבעייתיות באירופה.

אחד הפרמטרים המרכזיים, אם לא המרכזי ביותר, הוא היקף החוב והגירעון הממשלתי. החוב הישראלי יורד זה כמה שנים ברציפות, אחד מהישגים החשובים של כלכלת ישראל, ועומד עתה על 72.4% מהתמ''ג. עם זאת, לפי נתוני בנק ישראל, ישראל משלמת מדי שנה ריבית בגין החוב הזה בערך של 4% מהתמ''ג, בדומה לפורטוגל (4.2% תמ''ג) ואיטליה (4.5% תמ''ג), בעלות חוב של 107.8% ו-120% מהמת''ג בהתאמה, זאת בשל פרמיית הסיכון הגבוה ההיסטורית של ישראל.

סוגיה נוספת שמשפיעה על דירוג האשראי הינה היציבות הגיאו-פוליטית של המדינה, פרמטר שישראל איננה מצטיינת ובו חלה הידרדרות בשנה שחלפה, עקב האירועים באיראן, סוריה ומצרים.