"הורדת הריבית לא תעזור; ה-ECB צריך לרכוש נכסים"

שיין אוליבר, כלכלן ראשי בחברת AMP Capital Investors טוען כי הורדת ריבית נוספת לא תשנה דבר בכלכלת אירופה וכי יש לדאוג להפחתת עלויות המימון של ספרד באמצעות רכישות אג"ח

הבנק המרכזי האירופי (ECB) צריל לבצע פעולות נוספות מעבר להורדת הריבית - אשר כבר מתומחרת בשווקים - כדי להמריץ את הצמיחה, כך טוענים כלכלנים ואנליסטים בראיון ל-CNBC. "הדרך הטובה ביותר להמריץ את הכלכלה תהיה המשך תוכנית רכישת הנכסים", הם מציינים.

שיין אוליבר, כלכלן ראשי בחברת AMP Capital Investors טוען כי הורדת ריבית נוספת לא תשנה דבר בכלכלת אירופה משום שריביות נמוכות אינן מחללות מספיק לשווקים ואינן מסייעות להמריץ את הכלכלה.

"הם צריכים לעשות משהו בנוגע לעובדה שהמכניזם המוניטארי באירופה אינו פועל כפי שהוא צריך לפעול", אמר אוליבר. "אומנם שיעור הריבית באירופה נמצא בשפל (1%) אך תנאי המימון במדינות כגון ספרד ואיטליה גבוהים מדי, לכן, קובעי המדיניות צריכים לדאוג שתשואות האג"ח של מדינות אלו יתמתנו", הוא מציין.

כאמור, תשואות האג"ח ל-10 שנים של ספרד ואיטליה עדיין גבוהות - 6.2% ו-5.7% בהתאמה,זאת לאחר שלפני מספר ימים תשואות האג"ח של ספרד האמירו ל-7% - רמה המעידה, לדעת כלכלנים רבים, על קריסה כלכלית. אוליבר טוען שכדי להפחית את עלויות המימון של מדינות אלה, ה-ECB צריך לרכוש אג"ח שלהן, כפי שעשה הבנק המרכזי של בריטניה.

בעוד אופריית הפסגה האירופית התפוגגה, עיני המשקיעים נשואות כעת לעבר הבנק המרכזי האירופי שצפוי לפרסם את החלטת הריבית מחר ובמקביל צפוי גם להכריז על צעדים מוניטארים נוספים שימריצו את הכלכלות החלשות.