משפחות הנספים בכרמל: המבקר לא חקר את האסון האמיתי

המשפחות, שדורשות להקים ועדת חקירה ממלכתית, טוענות: "לינדנשטראוס לא חקר ניצולים מהאוטובוס של השב"ס - הוא עבד על כולם ובעיקר על התקשורת"

לקראת ישיבת הוועדה לביקורת המדינה בעניין דוח אסון הכרמל, נפגשו היום (ד') ועד המשפחות השכולות של הרוגי אסון הכרמל עם יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל.

בפגישה, בה השתתפו נתן צידקי, מונדר נעאמנה, סרחאן נגיב ודיין דוד, הטיחו ההורים השכולים טענות קשות כלפי מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, וכנגד הדוח שערך בקשר לאסון הכבד. לטענתם, "המבקר לא חקר את האסון האמיתי".

נתן צידקאי, חותנו של ירון ברמי שנספה באסון האוטובוס, האשים כי הדוח הינו טיוח גדול, ואמר כי לא נעשתה אף חקירה אמיתית על שהתרחש באסון האוטובוס. לדבריו, "המבקר עבד על כולם ובעיקר על התקשורת. משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר הם שרצחו את ילדינו באוטובוס. המבקר לא חקר ניצולים מהאוטובוס".

צידקאי הוסיף וטען כי הניצולים אוימו על על-ידי השב"ס לא להעיד, שאם כן יפוטרו. "המבקר החדש צריך להעניק להם חסינות, ואז הם יסכימו לספר. לינדנשטראוס כתב במפורש שמפאת כבודם של קציני המשטרה שנספו הוא לא יחקור את פעילותם באסון. ומה עם הכבוד שלנו?".

נג'יב סרחאן הוסיף כי דרישתם של המשפחות היא הקמת ועדת חקירה ממלכתית: "אי-אפשר שהמדינה תעבור לסדר היום. הדוח נכנס למגירה, ושום לקח לא נלמד. אנחנו לא מחפשים נקמה ולא עריפת ראשים, רק רוצים שהצדק ייצא לאור. הכרמל חזר לשגרה, אבל לא אנחנו. הוועדה צריכה לעזור לקבוע נורמות של לקיחת אחריות אמיתית".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, התייחס לדברים הקשים ואמר כי הטענות קשות וכואבות ביותר, אך עם זאת הוא אינו רואה כיצד במציאות הפוליטית היום תוקם ועדת חקירה ממלכתית. "אחרי שנשמע את כל המבוקרים בדיון שיתקיים החודש, אבחן יחד עם חברי הוועדה בקשה לחוות-דעת נוספת מהמבקר החדש, להשלמת החקירה לאירועים שהובילו לאסון", אמר.

ח"כ אריאל התייחס גם לניסיונות לתאם מועד עם השרים וראש הממשלה להתייצבות בוועדה ואמר: "זכות הוועדה וגם חובתה להזמין את המבוקרים הראשיים לדיון. איני יכול לקבל מצב שהמבוקרים הראשיים לא יגיעו. האפשרות לצו הבאה נמצאת על השולחן, אך אני מקווה מאוד שלא נגיע לכך. ניסיתי עד עכשיו לתאם מועד מוסכם ולא הצלחתי, ולכן קבעתי מועד באופן עצמאי".

לדבריו, "יש המון גורמים שהיו רוצים לראות את הדוח מתאדה, ואני לא אאפשר זאת. מדובר בנושא מהותי הנוגע לחיי אדם, ואיני רואה מצב שהמבוקרים הראשיים לא יגיעו".