ה-ECB יוריד ריבית? 'לא ניתן לכבות שריפת ענק בדלי מים'

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מעריך כי מהלך הורדת הריבית בגוש האירו לא יספיק כדי "להרגיע" את השווקים: "הורדת הריבית - מנת דלק קטנה ולא יותר מכך"

עיני משקיעים וכלכלנים רבים נשואות להחלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי (ECB) מחר (ה'), כאשר ההערכות בשוק גורסות כי יו"ר ה-ECB מריו דרגי יודיע על הורדת הריבית בכ-0.25% לרמה של 0.75% - שפל כל הזמנים בגוש האירו. בנוסף להודעת הריבית מחר, ובמקביל מצפים בשוק גם כי דרגי יכריז על צעדים מוניטארים נוספים שימריצו את הכלכלות החלשות ביבשת.

לפי הערכות, הורדת הריבית המרכזית בגוש האירו תאפשר הורדה של הריבית על הלוואות לבנקים במסגרת תוכניות להגברת הנזילות בשוק כמו ה-LTRO, במסגרתה הזרים ה-ECB לבנקים ביבשת מיליארד אירו סך-הכל, תוך מתן הלוואות ל-3 שנים.

"אדי האופוריה מהחלטות ועידת בריסל מתחילים להתפוגג והפחתת ריבית מחר בגוש האירו תוכל לנפק עוד מנת דלק קטנה ולא יותר מכך", כך מציין היום יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

"ראוי לזכור כי משאבי קרנות הייצוב האירופאיות מסתכמים ב-750 מיליארד אירו ברוטו, כולל כספים עליהם ניתן התחייבויות בחילוצים קודמים, ואילו החוב הלאומי הספרדי והאיטלקי בלבד מסתכמים בכ-2.4 טריליון אירו - ועוד לא הזכרנו במילה את החוב של המערכת הפיננסית", הוא מדגיש.

כאמור, תשואות האג"ח ל-10 שנים של ספרד ואיטליה עדיין גבוהות - 6.2% ו-5.7% בהתאמה, זאת לאחר שלפני מספר ימים תשואות האג"ח של ספרד האמירו ל-7% - רמה המעידה, לדעת כלכלנים רבים, על קריסה כלכלית וחוסר יכולת של הממשלה למחזר את חובותיה לטווח הארוך.

"להערכתנו אירופה תיווכח במהרה כי שריפת ענק כמו המשבר הפיננסי הנוכחי לא ניתן לכבות באמצעות דלי מים", מסכם פגוט. "בוודאי שלא בשלב הנוכחי בו מצויה השריפה הפיננסית".