תשובה ושחר יציעו לאיזי כהן תפקיד בהפניקס

בעלי השליטה בפניקס עשויים להציע לכהן לשמש כיו"ר פעיל בחברת הביטוח ■ הערכות: אם אכן ייצא מינויו של כהן לפועל, יתקשה המנכ"ל הנוכחי, אייל לפידות, להסתדר לצדו ■ בשבוע שעבר נפרד כהן מתפקיד מנכ"ל אפריקה ישראל

האם יצחק תשובה ויעקב שחר מחפשים דמות חדשה שתוביל את חברת הביטוח הפניקס? ל"גלובס" נודע כי שני בעלי המניות הגדולים בחברת הביטוח, צפויים להציע למנכ"ל הפורש של אפריקה ישראל, איזי כהן, להתמנות לתפקיד ניהולי בכיר של יו"ר או מנכ"ל בקבוצה.

כהן שוהה בימים אלה בחו"ל, וככל הידוע פגישה בין הצדדים נקבעה לשבוע הבא. מנכ"ל הפניקס הוא אייל לפידות וכיו"ר החברה משמש משה ברקת, שנכנס לתפקידו באפריל 2011, לאחר שבמשך חודשים ארוכים התנהלה הפניקס ללא יו"ר.

קבוצת דלק של תשובה מחזיקה ב-61% מהון המניות של הפניקס, בעוד שחברת מאיר משאיות של יעקב שחר וישראל קז חולשת על כ-26% מההון. מי שככל הידוע דוחף למינויו של כהן הוא שחר, בהסכמתו של תשובה, על רקע הערכתו את כישורי הניהול של כהן ואמונתו כי יוכל להשביח את החברה, לקראת מכירת השליטה בה בעתיד.

מטעמו של שחר נמסר ל"גלובס" כי "נושאים מסוג זה מטופלים על ידי בעל השליטה, וכל אינפורמציה בתחום זה יש להפנות אליו".

אם אכן ייצא מינויו של כהן לתפקיד בכיר בהפניקס לפועל (דבר שאיננו ודאי כלל), מעריכים גורמים בשוק ההון כי לפידות, הידוע כמנכ"ל דומיננטי ועצמאי, יתקשה להסתדר לצדו. לאחרונה התפרסם כי לפידות מנסה לגבש עסקה לרכישת השליטה בהפניקס, שבמסגרתה יהיה חלק מהקבוצה הרוכשת.

מגדל, כלל ביטוח, או אולי הפניקס

קבוצת דלק מקדמת לאחרונה מהלכים למכירת החזקותיה בהפניקס, בעקבות פרסום המלצות הוועדה להגברת התחרותיות במשק (ועדת הריכוזיות(, הכוללות בין היתר הפרדת החזקות פיננסיות מריאליות הנמצאות תחת אותה שליטה במהלך שש השנים הבאות.

במסגרת זו, התקיימו פגישות עם גורמים המתעניינים ברכישת החזקותיה של דלק בהפניקס, ביניהן קרן ההשקעות הבינלאומית KKR. אולם, כפי שדלק עצמה דיווחה - "טרם הוגשה הצעה או נתגבשה הסכמה כלשהי בנושא האמור, ולא ברור כלל אם תגובש הצעה כזאת".

נכון להיום נראה כי סיכויי המכירה קלושים, שכן שווי השוק של מניות השליטה שמחזיקה דלק בהפניקס נמוך משמעותית, בכמעט 50%, מהשווי בו הן רשומות בספרי הקבוצה. לאחר ירידה של 25% מתחילת השנה, עומד שווי השוק של החזקת דלק בהפניקס על כ-1 מיליארד שקל, לעומת שווי של כ-1.9 מיליארד שקל בו היא רשומה בספרים. מכאן, שמכירת המניות במחיר שוק או אף כזה שיהיה גבוה ממנו בעשרות אחוזים, צפויה להסב לקבוצת דלק הפסד הון ניכר.

כאמור, בשבוע שעבר הודיעה אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, כי איזי כהן, 61, סיים את תפקידו כמנכ"ל החברה לאחר ארבע שנות כהונה, במהלכן הוביל את החברה בתקופה הסוערת שבה חתמה על הסדר החוב הגדול בתולדות שוק ההון.

עלות השכר של כהן באפריקה ישראל, מיוני 2008 ועד לדצמבר 2011, הסתכמה בכ-20 מיליון שקל. עם היוודע דבר פרישתו, העריכו בשוק כי פניו של כהן לתפקידי מנכ"ל או יו"ר של חברת ביטוח גדולה, כשהמועמדות הטבעיות הן מגדל (בה שימש כמנכ"ל טרם כהונתו באפריקה ישראל) וכלל ביטוח. כעת נראה שגם הפניקס בתמונה.

ככל הידוע, דוחף שחר למינויו של כהן, על רקע הערכתו את כישורי הניהול שלו ואמונתו שיוכל להשביח את החברה לקראת מכירת השליטה בה בעתיד

מטעמו של שחר נמסר ל"גלובס" כי "נושאים מסוג זה מטופלים על ידי בעל השליטה, וכל אינפורמציה בתחום זה יש להפנות אליו".