משרד התמ"ת: על החרדים להתחיל לעבוד לפני גיל 23

שלום שמחון: "החשיבות האמיתית היא שצעיר חרדי יגיע לעולם העבודה לפני גיל 23, ושצעירות מהמגזר הערבי ילמדו עברית, ירכשו מקצוע ויצאו לעבודה מוקדם ככל שניתן"

שר התמ"ת שלום שמחון קורא להקדים ולשלב צעירים חרדיים במעגל העבודה בטרם ימלאו להם 23 שנים.

לדברי שמחון, "החשיבות האמיתית היא שצעיר חרדי יגיע לעולם העבודה לפני גיל 23, ושצעירות מהמגזר הערבי ילמדו עברית, ירכשו מקצוע ויצאו לעבודה מוקדם ככל שניתן".

"אם 40% מהנשים הערביות יהיו בעולם העבודה, תהיה השפעה ממשית על התל"ג של ישראל", הוסיף.

שמחון התייחס לנתונים של משרד התמ"ת, המתבססים בחלקם על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שלפיהם רק 29% מהנשים הערביות עובדות ואילו שיעור הגברים החרדים שלוקחים חלק בכוח העבודה הוא 46.8% בלבד. שיעור הגברים היהודיים העובדים שאינם חרדיים הוא 85.4%.

כלכלה שחורה

נתוני משרד התמ"ת שהתפרסמו אינם מתארים את תמונת המצב האמיתית, שכן אינם מכילים את היקפי העבודה במסגרת "הכלכלה השחורה". על פי הערכות, אזרחים רבים, רבים מהם חרדים וערבים, עובדים באופן לא מוסדר - בלי תלוש משכורות ומבלי לדווח על עבודתם והכנסתם לרשויות המס. אחת מהסיבות לעבודה "השחורה" היא היעדר יכולתם לעבוד בצורה חוקית, בשל הפטור מגיוס שהם מקבלים.

עמדת שמחון ומשרד התמ"ת הובאה בימים האחרונים לפני ועדת פלסנר.

מתחזיות שהציגה המשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה במשרד התמ"ת, מיכל צוק, בפני הוועדה, העשורים הבאים יתאפיינו בכרסום נרחב בהיקף המועסקים במשק, בין השאר בשל התרחבות האוכלוסייה החרדית והערבית בישראל. אלה, הזהירה צוק, עשויים להוביל לפגיעה בתל"ג: "חשוב שצעירים חרדים יכנסו לעולם העבודה כבר בגיל 23. המצב הנוכחי, שמגביל את כניסתם לעולם העבודה בגיל צעיר, הוא גורם מגביל מבחינתנו: רבים מהם כבר נשואים, מעמיקים בלימודים בכולל, מידת הנגישות שלהם ללימודי מחשב, מתמטיקה ואנגלית מוגבלת והיכולת שלהם לסגור את הפער בעתיד רק הולכת ומצטמצמת. מדובר באחד החסמים שמקשים על יציאתם לשוק העבודה", אמרה.

שמחון אופטימי, אך זהיר

שר התמ"ת שלום שמחון הביע אופטימיות לנוכח המצב, כשאמר היום ל"גלובס" כי "ניכר שבשנים האחרונות חלה מגמה חיובית במידת הנכונות של חרדים לצאת לעבודה". לדבריו, "מדובר אמנם בתהליך איטי, אך גם בני המגזר החרדי מבינים שהשתלבות בתעסוקה תשרת אותם. עם זאת, זה לא אומר שהם לא צריכים להתגייס לצה"ל ולשרת כמו כל שאר האזרחים".

לדברי שמחון, שילוב חרדים בשוק העבודה בטרם ימלאו להם 23 שנים, וזאת, לאחר שישרתו את המדינה, יהיה אפקטיבי ונכון יותר מהמצב שבו "רק בגיל 28 הם יתגייסו לצבא, כי אז מדובר בפרסה גמורה, שכן לא ברורה מידת הסיכוי שלאחר מכן הם עוד יוכלו לקחת חלק משמעותי בכח העבודה במשק".

השתתפות בכוח עבודה
 השתתפות בכוח עבודה