איזו בשורה תצא היום מפגישת שרי האוצר של אירופה?

"וול סטריט ג'ורנל": שרי האוצר האירופים יניחו היום את היסודות להקמת סוכנות מיוחדת שתפקח על 25 הבנקים הגדולים באירופה, ותוכפף לבנק המרכזי האירופי

שרי האוצר של האיחוד האירופי עשויים להודיע היום (ב') על הקמת סוכנות חדשה באירופה שתדווח לבנק המרכזי האירופי על מצבם של הבנקים הגדולים באיחוד, בצעד שאמור לקרב את האיחוד האירופי לעבר איחוד בנקאי. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

בפסגת מנהיגי אירופה בשלהי יוני הוסכם להדק את הפיקוח על הבנקים ביבשת ולנוע לעבר איחוד בנקאי, כפי שהמליצה גם הנציבות האירופית לפני כן. לשרי האוצר ניתן המנדט ליישם את ההחלטה, והם נפגשים היום בבריסל. ייסוד סוכנות אחת בעלת סמכויות כדי לפקח על הבנקים נראה ע"י גרמניה ומדינות חזקות אחרות בגוש האירו כתנאי הכרחי בטרם יסכימו לשתף משאבים כספיים עם מדינות אחרות באירופה. במילים אחרות, גרמניה והמדינות החזקות דורשות הידוק הפיקוח הבנקאי ביבשת, כתנאי להסכים אולי בעתיד לאירו-בונדס, למשל.

גורמים המקורבים לנושא אמר ל"ג'ורנל" כי היום יונחו היסודות הראשונים לייסוד הסוכנות החדשה. הסוכנות תוכפף לבנק המרכזי האירופי, היושב בפרנקפורט, והיא תפקח על 25 הבנקים הגדולים באירופה. בנקים קטנים יותר ימשיכו להיות בפיקוח לאומי של כל מדינה בנפרד.

עוד דווח כי שרי האוצר של 17 מדינות גוש האירו לא צפויים לצאת היום בהכרזה דרמטית על התקדמות משמעותית, אלא יסתפקו בהצהרה מאופקת יותר. בהמשך החודש צפויים השרים לחתום על הסכם סופי בעניין זה.

נושא אחר בו צפויה התקדמות משמעותית בפסגה היום היא הענקת סיוע פיננסי של עד 100 מיליארד אירו לבנקים בספרד, בהמשך לבקשתה בחודש שעבר. בפסגה היום ידונו שרי האוצר האירופים גם בבקשת הסיוע שביקשה קפריסין ותוכנית החילוץ של יוון. שר האוצר של רוסיה גילה שקפריסין ביקשה גם הלוואה של 5 מיליארד אירו ממוסקבה.