ההתבטאות הזו מערערת את כל הכלכלנים באירופה

התבטאות של גורם בכיר באיחוד האירופי, לכתבת מה"וול סטריט ג'ורנל", מערערת את תחושות המשקיעים והכלכלנים לגבי ההסכמות מפסגת האיחוד האירופי האחרונה

התבטאות של גורם בכיר באיחוד האירופי, לכתבת מרטינה סטביס (Matina Stevis) מה"וול סטריט ג'ורנל", מערער את יבשת אירופה לקראת פסגת מנהיגי האיחוד האירופי שתתקיים היום.

"אני רוצה להבהיר לגבי מה ה-ESM (קרן הייצוב האירופאית) יכולה לעשות", הוא אמר. "ה-ESM, אם המכשיר הזה אכן יתקיים, תוכל להזרים אשראי ולרכוש מניות בבנק, אולם רק כנגד בטחונות מצד הממשלה של אותו הבנק".

במצב כזה, מסביר הבכיר האירופי, מדובר במהלך לא לגמרי אפקטיבי - שכן על הממשלה להגדיל את הבטחונות, קרי להגדיל את חובותיה, בכדי לערוב לבנקים שלה המקבלים חילוץ: "הדבר הזה פוגם באפקט ההלוואה, כי הוא פוגע ביחס החוב-תוצר של אותה המדינה", הסביר. "ה-ESM עדיין תסכן את יחס החוב-תוצר של המדינה עבורה הקרן תלווה".

מדובר בהתבטאות מטרידה במיוחד, שסותרת את ההסכמות שהושגו בפסגת בכירי האיחוד האירופי לפני כשבועיים - דאז הוסכם כי הלוואות מטעם המנגנונים הפיננסיים הבינלאומיים תינתה ישירות לבנקים ללא ערבות ממשלתית, וכך הן לא יגדילו את החובות של המדינות הערבות לבנקים.

הסוגייה המדוברת מטרידה פוליטיקאים רבים באירופה, ובראשם את ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי - שכן ממשלתו צפויה לקבל סיוע חיצוני למערכת הבנקאית שלה בהיקף של מיליארדי אירו, אולם כעת תוהים רבים אם הממשלה הספרדית תיאלץ להגדיל את חובותיה לטובת הסיוע, או שמא ההסכמות מהפסגה שעברה ייכנסו לתוקף - והכסף יוזרם ישירות לבנקים החלשים במדינה.

"כל הפסגה האירופאית הייתה בדיחה", כתב קארל וילאן ב"פורבס" השבוע. "באופן פומבי דיברו על זה שהבנקים בספרד יקבלו סיוע ללא התערבות ממשלתית, אבל ההתבטאות הזו מראה שמדובר עדיין בסיכון נוסף לממשלות".