הנושים של אייס: "מה עשו הנאמנים שמצדיק שכר טרחה כה גבוה?"

בשבוע שעבר הגישו הנאמנים של רשת אייס, עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית, בקשה לתשלום שכר טרחה עבור 3 חודשי עבודה - בסך 1.7 מיליון שקל

"מה עשו בשבילנו הנאמנים של רשת אייס עד כה שמצדיק לשלם להם שכר טרחה כה גבוה?" - כך תוהים היום (ב') חלק מנושיה הלא מובטחים של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, שנקלעה לחובות של יותר מ-450 מיליון שקל, בתגובה לבקשת הנאמנים לפסיקת מקדמת שכר טרחתה בהיקף של כ-1.7 שקלים על עבודתם עד כה.

כזכור, בחודש ינואר נקלעה רשת אייס שבשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה להקפאת הליכים, ומונו לה נאמנים - עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית - שהמליצו לבית המשפט על מכירת הרשת הכושלת לאלקטרה. במארס השנה אושרה המכירה תמורת 129 מיליון שקל, וכחודש וחצי מאוחר יותר הוציא בית המשפט המחוזי מרכז בפ"ת צו פירוק לחברה. בהמשך, אושרה מכירת הפעילות והמלאי של סניף רוזנפלד של הרשת לשמואל רוזנפלד.

בשבוע שעבר (ד') הגישו נאמני הרשת, עו"ד פלמר ורו"ח בועז גזית, בקשה לתשלום שכר טרחה ביניים, בעבור שלושת חודשי העבודה בתיק, עד למכירת הרשת. בבקשה, שהוגשה בהסכמת הנושים המובטחים בתיק, בהם הבנקים, צוין כי מדובר באחד "מתיקי חדלות הפירעון הסבוכים, הרגישים והמורכבים שהיו בשנים האחרונות".

עוד ציינו הנאמנים בבקשה כי בסופו של יום החלק הארי בפעילות החברות - "אייס אוטו דיפו" והחברה הבת שלה, "אייס רשתות שיווק" - נמכר כ"עסק חי", תוך שמירת מקור פרנסה של אלפי ספקים ולמעלה מאלף עובדים. "כפועל יוצא של הפעולות שבוצעו על-ידי הנאמנים, צפויה קופת הפירוק (בחברה הבת) לעמוד על סך משוער של 35 מיליון שקלים, וזאת בגין תקופת ההפעלה בלבד", נכתב בבקשה.

על הבסיס הזה, ביקשו הנאמנים מביהמ"ש כי יפסוק להם שכר טרחה (ביניים) בסך 570 אלף שקלים בעבור פעילותם בחברה האם; ועוד 1.16 מיליון שקלים בגין פעילותם בחברה הבת. שופט המחוזי בפ"ת, אילן שילה, הורה כי כונס הנכסים הרשמי יגיב לבקשה תוך 14 ימים.

מכירת בזק

ואולם, בקרב הנושים הבלתי מובטחים כבר נשמעות התנגדויות לבקשת שכר הטרחה. עו"ד רועי אהרוני, המייצג 16 ספקים נושי החברה, בהם טמבור, נירלט וכתר פלסטיק, אמר הבוקר ל"גלובס", כי בימים הקרובים הוא מתכוון להגיש בשם לקוחותיו תגובה לבקשה, בה יציין כי הבקשה מוקדמת מדי. "נכון להיום, חוץ מלמכור במכירת בזק את רשת אייס לאלקטרה, נאמני אייס לא עשו שום דבר שישרת את כלל הנושים הלא מובטחים - 1,200 ספקים שעדיין לא יודעים איפה הם עומדים. הנאמנים לא הגישו כל דוח שבו יש איזושהי התייחסות לגבי הסדר נושים עתידי, וכל שנעשה - המכירה והעברת כספים לבנקים - לא מצדיק כי ישולם שכר טרחתם בשלב זה".

לטענתו, "חלק מעבודת הנאמנים הייתה בדיקת אחריותם והתנהלותם של בעלי השליטה וההנהלה לקריסתה של רשת אייס. עמדנו על כך מתחילת ההליך, אך נכון להיום הדבר לא נעשה. אנחנו עומדים על כך שבטרם יפסק איזשהו שכר טרחה לנאמנים יוגש דוח ובו התייחסות לנושאים הללו".

עו"ד אהרוני מוסיף, כי "סכום שכר הטרחה המבוקש יבוא על חשבון הספקים מקופת הכינוס. אני לא מתנגד לתשלום לבעלי תפקיד, אך עומד על כך שבעלי התפקיד יעשו את עבודתם נאמנה, גם בהקשר לספקים הלא מבוטחים".

תגובת הנאמנים: "הנושים יקבלו דיבידנד פירוק בשיעור משמעותי"

עו"ד אמיר פלמר, אחד משני הנאמנים שמונו לרשת אייס, מסר בתגובה כי "שכר הטרחה שביקשנו חושב לפי התקנות. לא ביקשנו שקל יותר, ולא ביקשנו תוספת מאמץ, אף על פי שאנחנו בהחלט זכאים לכך לאור עבודתנו בתיק. בהחלט לא מוקדם מדי להגיש את בקשתנו לשכר טרחה".

לדבריו, "שכר טרחת מפרקים הוא חלק מהוצאות הפירוק. לפני שמחלקים שקל אחד לנושה כשלהו, אמורים להסדיר את נושא שכר הטרחה. אנחנו כבר חילקנו עשרות מיליוני שקלים לנושים, סגרנו את כל החובות לבנקים, חובות לנושים בדין קדימה, לרבות רשויות המס, ועד עתה טרם משכנו שקל אחד בגין שכר טרחתנו, שהיה אמור להימשך טרם חלוקת כספים.

"בזכות עבודתנו בתיק התקבלו תקבולים רבים לתוך קופת הפירוק, נכנסו המון כספים וחולקו עשרות מיליוני שקלים לנושים. עד כה נכנסו כ-200 מיליון שקלים לקופת הפירוק וחולקו עשרות מיליוני שקלים. יתרת הכספים שצפויה להתקבל מהמכירה לאלקטרה אמורה לשרת את החובות של הנושים הבלתי מובטחים.

עודף בקופה

לדברי עו"ד פלמר, "הנושים הבלתי-מובטחים בתיק זה צפויים לקבל דיבידנד של פירוק בשיעור משמעותי, בטח ביחס לתיקים אחרים שהתנהלו בתקופה האחרונה, שבהם הנושים הבלתי מובטחים קיבלו אפס. לכן, אנחנו לא רואים מקום להלין על העודף שהצטבר בקופת החברה, בזכות עבודה שביצענו כנאמנים".

פלמר מסכם, ואומר כי "זה אחד התיקים המורכבים ביותר שהיו בשנים האחרונות, שבו הנושים הבלתי-מובטחים צפויים לקבל סכום משמעותי, אז אין כל מקום לטענותיהם של הנושים הבלתי מובטחים. כן, כונס הנכסים הרשמי, ששומר על האינטרסים של הנושים הבלתי מובטחים, אמור לבדוק את הבקשה ולהגיש תגובה. להערכתי, לא תהיה לו התנגדות לאור העובדה שגזרנו את שכר הטרחה מהסכומים שהשגנו לקופת הפירוק, בהתאם לאחוזים".

גוזרים קופון
 גוזרים קופון