האוצר יבדוק אם העלאת מס הבורסה פגעה במחזורי המסחר; הערכות: המס לא יירד בקרוב

מדובר בהעלאת המס בשיעור 5% שהחלה בתחילת השנה, ומאז ירדו מחזורי המסחר ב-37% ■ בכירים באוצר: "נערוך סוג של מחקר - אך המסים כיום במגמה למעלה ולא למטה" ■ עם זאת, ההערכות הן כי המסקנות יובילו לצעדים

בשנה החולפת סבלה הבורסה מירידה מתמדת במחזורי המסחר. כך לדוגמה, אם מחזור המסחר היומי במניות עמד בממוצע על כ-2 מיליארד שקל בשנת 2010, הרי שבשנת 2011 הוא ירד ב-15% ל-1.7 מיליארד שקל, והשנה נמשכה המגמה. מתחילת 2012 עמד ממוצע מחזור המסחר היומי על 1.1 מיליארד שקל בלבד. נראה כי ירידה זו מטרידה גם את משרד האוצר.

ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר יבחן את הקשר בין העלאת המס על רווחי הון ב-5%, שנכנסה לתוקפה בתחילת השנה, לבין הצניחה החדה במחזורי המסחר בבורסה בתל אביב. מנכ''ל משרד האוצר, דורון כהן, רמז היום (ב') על הכוונה הזו בכנס בבורסה לני"ע.

"אנו מוכנים לבדוק את מידת ההשפעה של העלאת המס על ההון על המחזורים", אמר כהן. האמירה הזו עוררה הדים רבים, והציתה את הדמיון בקרב הנוכחים בכנס, שקיוו כי הדבר יוביל להורדת המס.

בכירים באוצר אישרו, כי אכן האוצר מתכוון "לערוך סוג של מחקר" שיבחן את הקשר, אך כרגע אין כוונה להוריד או לבטל את העלאת המס. "המסים כיום במגמה למעלה ולא למטה", אמר בכיר באוצר המעורב בפרטים.

מחזורי המסחר
 מחזורי המסחר

המסקנות יובילו לצעדים

למרות ניסיונות הצינון מצד האוצר לגבי האפשרות להורדת המיסים, ברור כי כוונת האוצר בביצוע הבדיקה איננה למטרות מחקר כללי בלבד, אלא לבדוק האם יש קשר בין שני האירועים.

עם זאת, אותם גורמים הדגישו כי כעת אין כוונה לבטל את ההעלאה שעליה הוחלט במסגרת ועדת טרכטנברג, שמטרתה לממן בין השאר את חוק חינוך חינם לילדי 3 ו-4 שיוצא לפועל בימים אלו.

כאמור, ההערכות הן כי כוונת המחקר של האוצר איננה להפיק "ידע תיאורטי", אלא להגיע למסקנות שיובילו בסופו של דבר לצעדים אופרטיביים כאלו או אחרים לשיפור המצב.

השאלה שנורתה פתוחה, אם אכן יימצאו מתאם וקשר סיבתי בין שתי התופעות, היא האם האוצר יעז לבצע הקלות במיסוי על ההון בזמן שהגירעון תופח ומאיים על היציבות של המשק.

בחודש ינואר נרשם זינוק חסר תקדים בהכנסות ממסים (כ-23 מיליארד שקל), כאשר 3.7 מיליארד שקל נבעו ישירות ממימוש של ניירות ערך שהתבצע בדצמבר 2011 במטרה לנצל את שיעור המס המופחת ערב ההעלאה המתוכננת.

כאמור, בתקופה האחרונה דובר לא מעט על הדעיכה של הבורסה באחד העם. הדעיכה מתבטאת בירידת מחזורי המסחר ובכמות החברות הנסחרות בבורסה. עשרות חברות מחקו עצמן ממסחר בשנתיים האחרונות, בשל התהדקות הרגולציה ויציאת המשקיעים מהשוק המקומי.

בנק ישראל דיווח היום כי המשקיעים הזרים מימשו במאי מניות ישראליות בסך כ-160 מיליון דולר, וכן מימשו נטו אג''ח ומק''מ בהיקף עצום של 1.2 מיליארד דולר.

באחרונה נעשו ניסיונות לשיפור המצב, ובין היתר נעשה מאמץ לכלול את ישראל במדד MSCI אירופה, מה שעשוי להכניס אוטומטית של עשרות מיליארדי דולרים של משקיעים זרים המשקיעים במדד.