אנליסטים: "נגמרו הכלים לריסון המשבר, המציאות אכזרית"

אנליסטים וכלכלנים רבים סבורים כי פעולות מוניטאריות של בנקים מרכזיים לריסון ההאטה בצמיחה בעולם המפותח, כבר אינן אפקטיביות ■ אז מה נותר לפוליטיקאים והבנקים המרכזיים לעשות? התשובה: לא הרבה

האם למובילי המדיניות הפיננסית בעולם יש את הכלים המתאימים כדי לרסן את משבר החובות באירופה ולאושש את הצמיחה העולמית? אנליסטים רבים סבורים כי התשובה לשאלה זו שלילית, ומזהירים כי רבים מהבנקים המרכזיים בעולם נכנסו ל"מלכוד הבנק המרכזי" - במסגרתו השתמשו במרבית הכלים המוניטאריים אשר ברשותם, וכעת אינם יכולים להועיל לאישוש הכלכלה.

מהלך דוגמת הורדות ריבית לרמה אפסית או רכישות איגרות חוב בשוק הפתוח, נראות כיום על ידי חלק מהכלכלנים כמהלך שאינו יעיל. "מדובר בסימן של חולשה ולא של עוצמה", מסביר אנדרו קנינגהם, כלכלן ב-Capital Economics מלונדון.

לדבריו, "במחצית השנייה של השנה יילך ויתגבר הסיכון שגוש האירו יתפרק, ובעוד המנהיגים פשוט אימפוטנטים - נראה שהדברים הולכים להיות גרועים הרבה יותר, לפני שישתפרו".

קנינגהם מתבטא כך ברקע פגישת שרי האוצר של גוש האירו, אשר מתכנסים היום בבריסל בכדי לדון במשבר החובות באירופה, וכן בסוגיית החילוץ לכלכלת ספרד - אשר המערכת הבנקאית החלשה במדינה זקוקה להזרמת הון של מיליארדי אירו בכדי להתאושש ולהחזיר את אמון המשקיעים.

בינתיים, את חוסר אמון הכלכלנים והמשקיעים בפוליטיקאים והבנקאים, ניתן היה לראות בשבוע שעבר - כאשר השווקים הגיבו באדישות יחסית למהלך המשולב של הבנקים המרכזיים בעולם לריסון ההאטה: באירופה ירדה הריבית לשפל כל הזמנים, בסין ירדה הריבית לרמה של 6% (בפעם השנייה תוך חודש, ולראשונה מאז 2008), ובבריטניה הרחיבו את תוכנית רכישות האג"ח בעוד כ-50 מיליארד ליט"ש.

והתוצאה? עליות קלות בלבד, ואופטימיות מאד זהירה שהתחלפה בימים האחרונים בדאגה מהחרפה במשבר באירופה, לאור חוסר הוודאות סביב החילוץ הספרדי - וההבנה כי ייתכן והממשלה תיאלץ להגדיל את חובותיה כאשר תקבל מהאיחוד האירופי את כספי הסיוע לבנקים, שלא יוכלו לקבל את הכסף ישירות (ללא ערבות מדינה) כדי ששיערו מלכתחילה.

אז כאשר האפקט של הרחבה כמותית הולך ופוחת (גם בארה"ב), מה יכולים הפוליטיקאים לעשות? מנהל קרן הגידור דניס גרטמן, סבור כי התשובה אינה מעודדת, ומסתכמת ב"לא הרבה".

"הממשלות יכולות, במקרה הטוב, לא להזיק לסביבה הכלכלית", אמר היום בראיון ל-CNBC. "כרגע הממשלות עושות נזק, ויוצרות מציאות מאד אכזרית לאזרחים ולמשקיעים".

"מדובר בהאטה כלל עולמית, הנתונים בכל העולם מראים זאת", מזהיר פריאה מיסרה, מנהל השקעות בבנק אוף אמריקה. "ובניגוד ל-2008, נראה כי המהלכים המוניטאריים לא אפקטיביים. אנחנו מתקרבים למצב של צמיחה שלילית במרבית מדינות העולם המפותח".