יחלו מבחני הזרמת גז מ"פינקלס 1" הסמוך לים תטיס

דלק קידוחים עדכנה כי דירקטוריון החברה אישרה הזרמת הגז מהמאגר לטובת מבחני הפקה, על בסיס נתונים שהתקבלו מנובל אנרג'י בנושא ■ ההזרמה תחל בתקציב של כ-5 מיליון ד'

שותפות הגז-נפט דלק קידוחים מדווחת היום (ג') לבורסה בת"א כי השלימה את פיתוח מאגרי הלוויין הסמוכים לבארות "מרי B" בים תטיס, ותחילת הזרמת הגז מהמאגרים הללו לטובת מבחני הזרמה (Flow tests). מדובר במאגר ממאגר "פינקלס 1" אשר באזור ה"פינקל" ("Pinnacle"), הנמצא בסמוך ל"מארי B".

בדלק קידוחים מוסרים כי הוחלט על המהלך אתמול, על בסיס מידע שהתקבל מענקית הקידוח האמריקנית נובל אנרג'י. במסגרת המבחנים צפוי להיבדק הרכב הגז במאגר והאמצעים לטיפול בו, לאחריו יוגש מתווה הפעולה להמשך.

ההזרמה צפויה להתחיל בימים הקרובים, בתקציב של כ-5 מיליון דולר.

המחזיקות במאגר הינן דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%), נובל אנרג'י (47.059%) וקבוצת דלק (4.441%).

בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בתפוקת מאגר "מארי B" של שותפויות ים תטיס, ולפיכך מקיימות השותפויות במאגר מאמצים לפיתוח "נועה" והמאגרים באזור ה"פינקל" - מאגרים קטנים יותר - עקב המחסור החריף בגז כתוצאה מהפסקת הגז במצרים. זאת, בהנחייתו של שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו.

ב-2011 הגדילה ים תטיס את השאיבה מ"מארי B" בכ-50%, בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, במסגרת מהלך שאיבת היתר אשר האיצה ככל הנראה את התרוקנותו של המאגר. על פי מצגת שהוצגה לממשלה, צפויה ים תטיס לספק השנה 2.4 BCM, לעומת 4.3 BCM שסיפקה ב-2011.

הסיבה הישירה לירידה בהיקף ההזרמה מים תטיס היא ירידה בלחץ הגז במאגר, יותר מאשר התרוקנותו. המאגר, הנמצא במרחק של כ-30 ק"מ מחופי ישראל, "מונשם" באמצעות מדחסים גדולים. במשק האנרגיה מעריכים כי ירידת הלחץ והתפוקות יובילו לעליית מחירי החשמל בהמשך השנה, לפחות עד להגעת הגז ממאגר "תמר" הצפוי להפוך שמיש במהלך 2013.

עדכון לדוח המשאבים ב"תנין"

בנוסף, עדכנו השותפויות כי על בסיס ניתוח דוח המשאבים הפרוספקטיביים במאגר "תנין", נמצא כי חלק מהמשאבים במאגר מצויים בשטח רישיונות "עמית" ו"אלון B". הקידוח ממוקם ברישיון "אלון A", ומלבד דלק קידוחים ואבנר שותפה בקידוח גם נובל אנרג'י המחזיקה ב-47% ממנו.

לפי הדוח שפורסם באפריל האחרון, "תנין 1" מכיל 0.6 TCF משאבים מוכחים ו-0.5 TCF משאבים פרוספקטיביים. מדובר בכמות נמוכה מההערכות טרם הקידוח, שעמדו על 1.2 TCF בסך הכל, אולם מדובר עדיין על המאגר השלישי בגודלו בישראל, אחרי "לוויתן" (17 TCF) ו"תמר" (9.7 TCF).