"אם הממשלה תמשיך במדיניות הנוכחית, לא יהיה פה גז"

מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, בנאום נדיר: מציג את גרסתו ומנתח את כשלי מערכת הרגולציה בתחום הגז ■ "זה לא הממשלה נגד היזמים, זה היזמים והממשלה ביחד מול כל העולם"

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו אינו מרבה לנאום בפומבי. השותפה הישראלית הבכירה במאגרי "תמר", "לוייתן" ושאר מאגרי הגז של ישראל צברה בטן מלאה על הרגולציה הישראלית, שהדרישות שהערימה על הסכמי הגז של "תמר" עדיין אינן מאפשרות לדלק ולישראמקו לקבל מימון בנקאי לפרויקט. היום במפגש פתוח שערכה הוועדה לבחינת מבנה משק הגז הטבעי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח הרשה לעצמו אבו לשחרר את התסכול שנצבר אצלו ואצל שותפיו בשנתיים האחרונות.

"כל הדיון שנערך פה לגבי הביקושים במשק הישראלי הוא תיאורטי לחלוטין", אמר אבו. "חוסר המשילות של מדינת ישראל, שקיבל ביטוי בנושא הכניסה הצפונית, כבר עלה לאזרחים למעלה מ-20 מיליארד שקל, ופשוט אי אפשר לעבור על כך לסדר היום. כרגע המצב הוא שריבוי הרגולטורים פשוט הורס את משק הגז".

אבו המשיך ואמר: "העובדה שהחוזה של תמר עם חברת החשמל נמצא אצל הממשלה כבר חמישה חודשים אבל עוד לא אושר מראה שלאף אחד בממשלה פשוט לא אכפת מעתיד משק הגז. אם הממשלה תמשיך במדיניות הנוכחית, פשוט לא יהיה פה גז, לא יהיה פיתוח של מאגרים חדשים ולא יהיה מימון לפיתוח".

לדברי אבו, "היזמים והממשלה צריכים לחשוב ביחד איך ממקסמים את התועלות מתגליות הגז, תוך הבנה שאנחנו נמצאים בתחרות מול כל העולם. חייבים לשנות דיסקט ולעבוד בשיתוף פעולה - זה לא הממשלה נגד היזמים, זה היזמים והממשלה ביחד מול כל העולם".

אבו גם התייחס לאפשרות של פיתוח התגליות הגדולות, ובהם לוויתן ואמר כי "חשוב להבין שיש מעט מאוד חברות בינ"ל שיכולות להרים פרויקטים בסדר גודל הזה, אבל הן לא יבואו לפה בגלל שאין ודאות רגולטורים. המדינה חייבת להחליף דיסקט".

אבו הוסיף וטען כי: "יש היום 800 BCM של גז טבעי מתחת לאדמה אבל למשק הישראלי אין גז! יתרה מכך, גם לאחר האספקה מתמר יווצר פער עד הגעת הספק הבא. פשוט לא יהיה גז ואם לא נמצא מודל כלכלי נכון הגז יישאר באדמה ולא יהיה פיתוח. הרגולטור חייב להבין שביטחון אנרגטי זה לא גז שקבור באדמה - חייבים לדאוג, ביחד, למימון ופיתוח".

"פיתוח המאגרים מחייב השקעה של עשרות מיליארדי שקלים, אבל נכון לעכשיו אנחנו משדרים מסר שלילי למשקיעים הפוטנציאליים בעולם, שבוחנים כל החלטה של הרגולטור בזכוכית מגדלת. לדעתי יש טעם בהקמת רשות אנרגיה אחת, שתכפיף את כל הרגולטורים אליה. כרגע המצב בלתי נסבל ופוגע בסיכויים שלנו למשוך לפה שותפים אסטרטגיים לפיתוח המאגרים".

מנכ"ל דלק קידוחים התייחס גם לסוגיית הייצוא ואמר כי: "כרגע יש אי-סימטריה מובהקת בין תחזית הביקוש וההיצע של ועדת צמח. תחזית הביקושים צריכה להתאים את עצמה לתחזית ההיצע ולהיפך. כרגע, ההבדל בין הערכת הביקושים שלנו להערכת הביקושים של ועדת צמח הוא כ-70 BCM- זה בדיוק ההבדל בין האם יהיה ייצוא של גז מישראל או לא".