לגארד: "מוקדם מדי לדון בתוכנית חילוץ נוספת ליוון"

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, מבהירה בראיון ל-CNBC: "הטמעה של הרפורמות הכלכליות ומדיניות הצנע ביוון - נדרשת בכדי להמשיך את הסיוע"

כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כועסת. כעסה נובע מדרישות המנהיגים ביוון לדון מחדש על תנאי החילוץ למדינה, שזכתה ביולי 2011 לחבילת סיוע חיצוני בהיקף של 130 מיליארד אירו בעירבון משותף של כלכלות גוש האירו. יוון, טוענת לגארד, צריכה לבצע עוד קיצוצים כדי להוכיח כי היא "ראויה" לסיוע נוסף - ולא להיפך.

"בעסקאות מסוכנות ברחוב, הצד שממנף את עצמו בדרך כלל אומר: 'קודם תראו לי את הכסף, ואז נדבר'. אולם בעסקאות הממונפות בעולם החובות הריבוניים שמקבלים כסף ממלווים של מוצא אחרון, זה בדיוק ההיפך - 'קודם תראו לי את הסחורה (הסיוע), ואז תקבלו את הכסף'", הבהיר לגארד בראיון ל-CNBC.

"במקרה של יוון", המשיכה והדגישה. "הטמעה של הרפורמות הכלכליות ומדיניות הצנע - נדרשת בכדי להמשיך את הסיוע".

מנגד, לגארד מעודדת מהממשלה החדשה ביוון, אשר לדבריה אומרת "דברים נכונים" בעודה מתכוונת לשים דגש על הטמעת מדיניות כלכלית נכונה, הכוללת צעדים לעידוד הצמיחה לצד ריסון פיסקאלי. "השינוי הזה בגישה, שאני חושבת שהיה הכרחי, הוא מבורך. וזה יסייע לדיאלוג בין ממשלת יוון לרשויות", המשיכה.

אולם, יש "אבל" מאד גדול בדבריה של לגארד. כאשר נשאלה אם קרן המטבע תסכים להאריך את היעדים התקציביים לממשלה היוונית, כדי שזו תוכל ליהנות מזמן נוסף בו תבצע קיצוצים ותנסה לעודד את הצמיחה, אמרה לגארד: "עדיין מוקדם מאד לדון על הארכת היעדים, או על סיוע נוסף".

"קודם כל, אנו רואים כאן הלך רוח חדש. אנו נראה כיצד הרשויות ביוון מטמיעות את המדיניות החדשה שלהן, האסטרטגיה שלהן, וכיצד ניתן לשקול במצב", אמרה לגארד על רקע בקשתו של שר האוצר היווני, יאניס סטורנאראס, אשר פנה לקרן המטבע וביקש הארכה ליעדי הרפורמות והצנע.

"אני חושבים שהציבור היווני סבל מאד, והקריב המון", סיכמה לגארד. "בהתחשב בהתכווצות התמ"ג והירידה ברמת החיים ביוון, אזרחיה עשו מאמצים רבים אשר אנו לעיתים לא מעריכים מספיק".