ריקו שירזי שוחרר למעצר-בית בדירתו במרינה בהרצליה

השופט ציין כי בתום עדותו של עד המדינה, ומכיוון שנשמעו רק 6 מתוך 176 עדים עד כה ואין לדעת מתי יסתיים ההליך, אין עוד סיבה להארכת מעצרו של שירזי

מעצר-בית דה-לקס: ריקו שירזי שוחרר למעצר-בית בדירתו במרינה בהרצליה, ויהיה נתון תחת פיקוח של קרוב משפחה 24 שעות ביממה - כך קבע היום (א') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ציון קאפח, במסגרת המשפט הפלילי שנפתח נגדו בגין עבירות הלבנת הון והעלמות מס לכאורה בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

השופט ציין כי בתום עדותו של עד המדינה כנגד שירזי, ומכיוון שנשמעו רק 6 מתוך 176 עדים עד כה ואין לדעת מתי יסתיים ההליך, אין עוד סיבה להארכת מעצרו של שירזי.

אשר למסוכנות של שירזי כלפיל עד המדינה, צוין: "עד המדינה, שהוא הבריח התיכון בראיות התביעה, לא הוטרד כלל בחודשים האחרונים. לא נעשתה כל פנייה לבני משפחתו, והדעת נותנת שלו הייתה כוונה לסכל את ההליך המשפטי, היה צריך לפתוח דווקא בנקודות-התורפה של עד המדינה, והן בני המשפחה. אני ער לחששות התביעה, אולם יש לזכור כי המוניטין כשלעצמו אינו צריך להוות עילה להארכת המעצר".

עוד הוסיף השופט כי הובא לידיעתו כי "לעד זה אויבים כחול אשר על שפת הים, כפי שהדבר עולה מתצהיר שהוגש לכנ"ר, נושים אשר אף נקטו נגדו ונגד בני משפחתו אלימות קשה".

בנובמבר אשתקד הגישה המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, באמצעות מנהלת המחלקה, עו"ד דנה אמיר, ועורכי הדין ליאת בכור, אורי שפיגל ולירון וקנין, כתב אישום חמור נגד שירזי, המואשם כי הוציא חשבוניות פיקטיביות ביותר מ-25 מיליון שקל, ובכך שסייע לאחרים להתחמק מתשלום מס. כן מואשם שירזי בהתחמקות מתשלום מסים בגין הכנסותיו ביותר מ-3 מיליון שקל; בהתחמקות מתשלום מע"מ בסך של יותר מחצי מיליון שקל, ובעבירות של הלבנת הון בסכומים של יותר מ-14.5 מיליון שקל.

שירזי מואשם עוד בשיבוש הליכי משפט ובאיומים. זאת, לאחר שבמסגרת החקירה איים, בנוכחות שוטרים, בפגיעה פיזית בעד המדינה, שמסר עדויות מפלילות נגדו.

בכתב האישום נטען כי שירזי אמר: "עד המדינה וילדיו ישלמו, ואלוהים ישלם להם בתרופות", וכי "כשאני עושה אפצ'י, חצי עולם עומד על הרגליים. גם אם עד המדינה יהיה בתאילנד על חוף הים, ימצאו אותו, ואלוהים ישלם". בהמשך אמר שירזי: "כדור בין העיניים", תוך שהוא מבצע עם ידו הימנית תנועת אקדח לכיוון המצח.

בחקירה נוספת של חוקרי רשות המסים, חזר שירזי ואיים בפגיעה בעד המדינה ואמר: "אני אדאג שיבואו תרופות משמיים לילדים שלו. מישהו יכול להפיל עליי עוואנטה? וואלה, אם יעשו לו פיצוץ של קוזו אוקמוטו בחוץ-לארץ, הוא יקבל מכה משמיים. קוזו אוקמוטו, ישנו את כולו יעשו אותו 4 ק"ג, הוא יקבל משמיים את המכה".

באפריל קבע השופט קאפח כי שירזי יישאר במעצר לפחות עד סיום שמיעת עדותו של עד המדינה שעתיד להעיד נגדו במשפט, שאז יוכל לחדש את בקשתו את שחרורו בתנאים מגבילים. השבוע הסתיימה שמיעת העדות, ושירזי ביקש לשחררו.

השופט מנה את הסיבות לשחרור, ובין היתר ציין כי אין חשש ששירזי יחזור לבצע עבירות כלכליות. "באשר לחשש להישנות העברות הכלכליות, אין לי אלא להפנות לפרוטוקול העדות הראשית... העיד עד המדינה כי הוא שהמציא את השיטה, הוא שהסביר לשירזי עליה, והוא שהיה 'סוגר עם הלווים כמה משלמים'... העד עצמו אמר בחקירתו במשטרה כי המבקש אינו יכול לפעול בשיטה זו בלעדיו. הנה כי כן, החשש להישנות המעשים אינו מצוי בעוצמה המצריכה מעצר".

עוד ציין השופט כי הסיכוי שמעצרו של שירזי יתארך מעבר לתקופה המותרת בחוק - 9 חודשים מיום הגשת האישום - גבוה, ולכן יש לשחררו.

"מקצת שבמקצת מן העדים נשמעו עד כה: 6 מתוך 176. אנחנו מצויים ערב הפגרה, ומועדים חדשים טרם נקבעו. הלכה היא כי בבוא בית המשפט להידרש להותרת אדם במעצר, עליו לשקול בין השאר את הסיכוי שהמשפט יסתיים תוך 9 חודשים מיום הגשת כתב האישום. בעניינו של שירזי אין ספק כי הדברים רחוקים מכך".

קאפח אף הוסיף כי אין חשש ששירזי ימלט מאימת הדין. "מרכז חייו של שירזי בארץ, ובנקודה זו נשמעו טיעונים רפים, אם בכלל", קבע.

להבטחת התייצבותו לדיונים הבאים, יידרש שירזי להפקיד מזומן או ערבות בנקאית בסך חצי מיליון שקל; וכן לחתום על התחייבות עצמית ולהמציא לבית המשפט ערבות צד ג' בסך חצי מיליון שקל נוספים, כל אחת.