ביהמ"ש: ריקו שירזי יישאר במעצר עד סיום עדות עד המדינה

נקבע כי שירזי יישאר במעצר לפחות עד סיום שמיעת עדותו של עד המדינה שעתיד להעיד במשפט שנפתח נגדו בגין עבירות של הלבנת הון והעלמות מס

ריקו שירזי יישאר במעצר לפחות עד סיום שמיעת עדותו של עד המדינה שעתיד להעיד נגדו במשפט הפלילי שנפתח נגדו בגין עבירות הלבנת הון והעלמות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים - כך קבע היום (א') בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אשר נעתר לבקשת רשות המסים להותיר את שירזי במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

לדברי השופט ציון קאפח, "יש יסוד של ממש לחשש כי שחרורו של המשיב (שירזי, א' ל"ו) לעת הזאת עלול להביא למסכת לחצים על משפחתו של עד המדינה, שתניא אותו ממתן עדות".

עם זאת, השופט ציין כי שירזי יוכל לעתור לחלופת מעצר עם תום עדותו של עד המדינה, ששמו נאסר לפרסום.

בנובמבר אשתקד הגישה המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, באמצעות מנהלת המחלקה, עו"ד דנה אמיר, ועוה"ד ליאת בכור, אורי שפיגל ולירון וקנין, כתב אישום חמור נגד שירזי, המואשם כי הוציא חשבוניות פיקטיביות ביותר מ-25 מיליון שקל, ובכך שסייע לאחרים להתחמק מתשלום מס. כן מואשם שירזי בהתחמקות מתשלום מסים בגין הכנסותיו ביותר מ-3 מיליון שקל; בהתחמקות מתשלום מע"מ בסך של יותר מחצי מיליון שקל, ובעבירות של הלבנת הון בסכומים של יותר מ-14.5 מיליון שקל.

שירזי מואשם עוד, בשיבוש הליכי משפט ובאיומים. זאת, לאחר שבמסגרת החקירה, איים, בנוכחות שוטרים, בפגיעה פיזית בעד המדינה, שמסר עדויות מפלילות נגדו. בכתב האישום נטען כי שירזי אמר: "עד המדינה וילדיו ישלמו, ואלוהים ישלם להם בתרופות", וכי "כשאני עושה אפצ'י, חצי עולם עומד על הרגליים. גם אם עד המדינה יהיה בתאילנד על חוף הים, ימצאו אותו, ואלוהים ישלם". בהמשך, אמר שירזי: "כדור בין העיניים", תוך שהוא מבצע עם ידו הימנית תנועת אקדח לכיוון המצח.

בחקירה נוספת של חוקרי רשות המסים, חזר שירזי ואיים בפגיעה בעד המדינה ואמר: "אני אדאג שיבואו תרופות משמיים לילדים שלו. מישהו יכול להפיל עלי עוואנטה? וואלה אם יעשו לו פיצוץ של קוזו אוקמוטו בחוץ-לארץ, הוא יקבל מכה משמיים. קוזו אוקמוטו, ישנו את כולו יעשו אותו 4 ק"ג, הוא יקבל משמיים את המכה".

במסגרת ההחלטה על מעצרו עד תום ההליכים סקר השופט קפאח את הראיות נגד שירזי, ובין היתר את עדותו של עד המדינה המפליל את שירזי בהוצאות חשבוניות פיקטיביות. כן, סוקר השופט מספר שיחות טלפון שקיים שירזי עם דורמים שונים שביקשו את "שירותי החשבוניות" שלו, ובהם אמר שירזי דברים מפלילים. בין היתר, בשיחה אחת ציין שירזי כי "הכל רסמי... אני אוציא לו את ה-50,000 שקל. זו חשבונית עם מע"מ".

בשיחות אחרות הפנה שירזי אנשים לעד המדינה, אשר לכאורה ניהל עימו את עסק הנפקת החשבוניות הפקיטיביות, ובשיחה אחרת עם אשת עד המדינה אמר לה שירזי: "אני ו... (עד המדינה, א' ל"ו) עובדים ביחד והכל".

לבסוף סיכם השופט את הראיות וקבע, בין היתר, כי עד המדינה היה מצוי ובקיא בהלכות חשבוניות פיקטיביות. ידו בכל ודבר לא בוצע ללא מעורבותו הפעילה ביותר; שירזי נוהג במסגרת עיסוקו להלוות כספים, במסגרת מה שמכונה הלוואות חוץ בנקאיות; עד המדינה לא פחד משירזי, והיה המוציא והמביא של זיוף החשבוניות. עד המדינה היה הגורם בלתו אין להפעילות הכרוכה בהוצאת החשבוניות הפיקטיביות ולשירזי הייתה ידיעה ברורה, לכאורה, באשר לחשבוניות הפיקטיביות.

לכן, ציין השופט, "נמצאה תשתית ראייתית לכאורית לכל האישומים. הגם שהודעות עד המדינה מהוות את הנדבך המרכזי למארג הראיות, הרי שנמצאו להן חיזוקים וסיוע למכביר".

ואולם, האישום המרכזי הרלבנטי לעניין מעצרו של שירזי עד תום ההליכים, כפי שציין השופט, היה האישום המתייחס לאיומים שהפנה כלפי עד המדינה. בעניין זה טען ב"כ של שירזי, עו"ד משה שרמן, כי שירזי אינו כה טיפש להשמיע איומים על העד בפני שוטרים.

השופט קפאח לא קיבל טיעון זה, וציין, כי האיומים נגד עד המדינה בוצעו גם באמצעות שלוחים של שירזי, בהם עוזרו, שרון בן חיים, ששוחח עם אשתו של עד המדינה ואמר לה: "קיים פה סיכון במהלך הזה, זה לא סוד שעד המדינה חצה גבולות". במקרה אחר התקשר אליה בן חיים ואמר לה: "מקווה שעד המדינה לא יעשה טעויות כי זה יסכן את המשפחה".

"אם אלה היו פני הדברים כאשר שירזי היו נתון במעצר, הרי שביתר שאת יש לחשוש להישנותם כאשר הוא משוחרר", קבע השופט.