300 א' ש' קנס לצומת ספרים בגין שימוש ללא היתר בקרקע בגעש

ביהמ"ש קנס את הרשת ואת מנהלה אבי שומר לאחר הרשעה והודאה בשימוש במקרקעין בקיבוץ געש ללא היתר ■ השופטת: "השימוש מצדיק ענישה משמעותית"

רשת צומת ספרים ומנהלה, אבי שומר, נקנסו בסך כולל של כ-300 אלף שקל בגין עבירות של שימוש ללא היתר בחנות הספרים של הרשת בקיבוץ געש, כך לפי החלטת בית משפט השלום בנתניה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בינואר 2010, צומת ספרים רכשה את המבנה ששכרה עד אז בקיבוץ געש מידי מי שהשכירה לה את הנכס, חברת סקום, חברה-בת של שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, תמורת 9 מיליון שקל.

יומיים לאחר פרסום העסקה פשטו פקחי משרד הפנים על משרדי מזכירות קיבוץ געש והחרימו מסמכים הקשורים במבני המסחר הלא חוקיים שבקיבוץ.

"שימוש בהיקף משמעותי"

לפני כ-4 שנים החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז שלא לאשר את השימוש המסחרי ברוב המבנים שקיבוץ געש הקים על קרקע חקלאית והשכיר לשורה ארוכה של בעלי עסקים. אחד המבנים שאסרה הוועדה המחוזית לשימוש מסחרי הוא חנות צומת ספרים.

בשנה שעברה נקנסו בבית המשפט קיבוץ געש וחברת סקום ב-75 אלף שקל כל אחד בגין עבירה של שימוש חורג בקרקע חקלאית לצורכי מסחר בהפעלת חנות צומת ספרים ללא היתר.

כעת קנס בית המשפט את רשת צומת ספרים עצמה ואת מנהלה, אבי שומר, לאחר הרשעתם לפי הודאתם בעבירות הקשורות בביצוע שימוש במקרקעין ללא היתר.

בדיון מוקדם יותר בבית המשפט ציינה הוועדה המחוזית כי רשת צומת ספרים הודתה והורשעה בביצוע שימוש ללא היתר בשטח כולל של 1,800 מ"ר, שמתוכם נעשה שימוש ב-800 מ"ר למכירה ואחסון של ספרים, וב-1,000 מ"ר נוספים נעשה שימוש לחניה לצורכי העסק.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר הודה שומר בעובדות המפורטות בכתב האישום והורשע על-פי הודאתו. הוועדה המחוזית חזרה על כך שמדובר בשימושים שנעשו לצורך הפקת רווחים כלכליים, והשופטת אביבה טלמור ציינה כי הרשת ושומר עברו עבירות חמורות ביותר, וכי "מדובר בשימוש בהיקף משמעותי ביותר במקרקעין שהינם קרקע חקלאית מוכרזת, וזאת לצורכי מסחר, שימוש שבוצע ללא היתר כדין, ושימוש בהיקף שכזה ללא היתר כדין מצדיק ענישה משמעותית, שיהא בה כדי לבטא את חומרת העבירות ואת החומרה שבית המשפט מייחס לעבירות שכאלה".

השופטת הוציאה צו איסור שימוש חורג שנדחה ב-10 חודשים ודנה את צומת ספרים לקנס בסך 250 אלף שקל ואת שומר ב-50 אלף שקל או 90 ימי מאסר תמורתם.

בנוסף, צומת ספרים תחתום באמצעות שומר על התחייבות בסך 250 אלף שקל למשך שנתיים להימנע מלעבור את אותן עבירות, ושומר יחתום על התחייבות בסך 50 אלף שקל למשך שנתיים להימנע מאותן עבירות.

"המבנה נבנה בהיתר"

מרשת צומת ספרים נמסר בתגובה: "פסק הדין אינו עוסק בבנייה לא חוקית כלל ועיקר. מדובר במבנה שנבנה בהיתר כדין לפני למעלה מ-75 שנים.

"החברה ומנהליה הפעילו את החנות במסגרת היתר לשימוש חורג במשך 10 שנים, מתוך ידיעה כי התוכנית העתידית אמורה להכשיר את החנות באופן סופי כחנות ספרים. עם זאת, השימוש החורג הופסק באופן מפתיע וגורף על-ידי הוועדה המחוזית, באופן בו הפך השימוש לבלתי חוקי.

"פסק דינה של כבוד השופטת טלמור שיבח, בין היתר, את הפעולות התכנוניות והאישיות של החברה ומנהליה. נכון להיום עתיד להתקבל פסק דין בבית המשפט המחוזי, בעתירה מינהלית שהוגשה על-ידי החברה נגד המועצה הארצית, אשר יכריע לעניין התכנון והשימוש במקרקעין דנן".