קיבוץ געש ואריסון נקנסו על הפעלת צומת ספרים בשימוש חורג

הקיבוץ והחברה מקבוצת שיכון ובינוי נקנסו ב-75 אלף שקל כל אחד ■ פקחי משרד הפנים פשטו בינואר 2010 על משרדי המזכירות של קיבוץ געש והחרימו מסמכים

קיבוץ געש וחברת סקום, מקבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, נקנסו ב-75 אלף שקל כל אחד בגין עבירה של שימוש חורג בקרקע חקלאית לצורכי מסחר בהפעלת חנות צומת ספרים בגעש ללא היתר - כך הוחלט בבית המשפט השלום בנתניה.

כזכור, פקחי משרד הפנים פשטו בינואר 2010 על משרדי המזכירות של קיבוץ געש והחרימו מסמכים הקשורים במבני המסחר הלא חוקיים בקיבוץ. זאת, יומיים לאחר שפורסם ב"גלובס" כי רשת צומת ספרים רכשה ב-9 מיליון שקל את מבנה החנות מידי קיבוץ געש וסקום, כשהשימוש המסחרי בו אינו חוקי. עד הרכישה שכרה צומת ספרים את המבנה מהקיבוץ ומסקום.

בדיון בבית המשפט בשבוע שעבר ציינה הוועדה המחוזית כי געש וסקום הודו והורשעו בביצוע שימוש ללא היתר בהיקף של כ-1,800 מ"ר, כולל חנות ספרים וחניה. געש וסקום הבהירו כי אינם עוד בעלי הקרקע, ולכן מתייתר הצורך לצו הפסקת שימוש.

הקיבוץ עתר להקלה בעונש, וציין כי ההיתר לשימוש החורג למחסן מכר ספרים ניתן ב-1997 ל-10 שנים, לאחר שאושר על-ידי הוועדה המחוזית. בסמוך לסיום תקופת ההיתר הקיבוץ הגיש בקשה לחידוש והגיש תב"ע לפיה השטח ישמש למסחר, אך הקיבוץ נתקל בהימשכות ההליכים וציין כי הנכס נמכר לצומת ספרים לפני הגשת כתב האישום.

לדברי בא-כוח הקיבוץ, עו"ד אדם שפורך, "בגזר הדין ניתן משקל מכריע לנסיבות המיוחדות, ובעיקר לעובדה שהקיבוץ עשה כל מאמץ כדי להכשיר את השימוש במבנה, ומשהדבר לא עלה בידו, משך ידו מהנכס".

סקום רכשה מחצית מזכויות הקיבוץ בנכס כחלק מהסדר הקיבוצים. סקום טענה בבית המשפט כי כשרכשה את חלקה בנכס, הוא פעל כדין עם היתר לשימוש חורג, והציפייה הייתה שיתאפשר בהמשך שימוש מסחרי במתחם, על בסיס הבנות עם הוועדה, שב-2008 שינתה את דעתה. גם סקום עתרה להקלה בעונש.

השופטת אביבה טלמור אמרה כי "העבירה שעבר כל אחד מהנאשמים הינה עבירה חמורה ביותר. מדובר בשימוש בהיקף משמעותי ביותר במקרקעין שהינם קרקע חקלאית מוכרזת, וזאת לצורכי מסחר, שימוש שבוצע ללא היתר כדין".

השופטת התחשבה בהודאה באשמה של הקיבוץ וסקום ובעובדה שאין להם הרשאות קודמות וקנסה כל אחד מהם, כאמור, ב-75 אלף שקל.