יחידת ייצור החשמל המושבתת שופצה לאחרונה

גילוי התקלה בסמיכות כה גדולה לסיום השיפוצים מעלה חשד לרשלנות מצידה של חברת החשמל ■ התקלה עשויה לגרום נזקים בהיקף של מיליוני דולרים

יחידת הייצור המושבתת עקב תקלה בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה סיימה רק לפני חודשיים שיפוצים מקיפים, כך נודע ל"גלובס". גילוי התקלה בסמיכות כה גדולה לסיום השיפוצים מעלה חשד לרשלנות מצידה של חברת החשמל, שלא ביצעה כראוי את עבודות התחזוקה. התקלה עשויה לגרום נזקים בהיקף של מיליוני דולרים והיא פוגעת באופן ממשי ביכולת הייצור של חברת החשמל בעיתוי הכי גרוע מבחינתה.

מדובר באחת משש יחידות הייצור הגדולות ביותר בחברת החשמל. היחידה המופעלת בפחם, מספקת 575 מגה-ואט, שהם כמעט 5% מיכולת ייצור החשמל של החברה, וכמעט 50% יותר מכמות החשמל שמספקת תחנת הכוח רדינג. אתמול עוד טענו בחברת החשמל כי היחידה תוחזר לפעילות מלאה כבר הלילה, אך מאוחר יותר שינו את התחזית וכעת אומרים בחברה כי תיקון התקלה יארך יומיים לפחות. צוותי חירום של החברה עובדים על תיקון התקלה במשך כל שעות היממה.

היחידה הושבתה בחמישי בלילה לאחר שגלאים דיווחו על תקלה, ככל הנראה חור באזור הדוד. גורמים רשמיים אמרו ל"גלובס" כי כבר יותר מחודש מתקבלות אינדיקציות על תקלה ביחידה אך בחברה העדיפו "למשוך" ולהפעיל אותה לפרק זמן ארוך ככל הניתן, בגלל חשיבותה הרבה למשק החשמל.

ואולם מבדיקה שערך "גלובס" מתברר כי רק לפני חודשיים סיימה היחידה הליך שיפוץ ממושך, שארך כ-7 שבועות. עלות השיפוצים נאמדת במאות מיליוני שקלים: רק על הדלק החלופי שבו השתמשה במהלך השיפוצים, שילמה חברת החשמל כ-2 מיליון דולר ליום.

מחברת החשמל נמסר כי "בשיפוץ יעודי של תחנת הכוח לא ניתן ולא נכון לבחון עשרות אלפי מטרים של צנרת דוד ומאות אלפי ריתוכים. במסגרת השיפוץ, מבצעים ביקורת כללית ומקיפה בדוד בעיקר באזורים קריטיים ומועדים לפורענות. השיפוץ שנמשך 7 שבועות פחות יום אחד, היה מיועד בחלקו הגדול להחלפת מערכות בקרה וקידוחי יסודות לקידום פרויקט הפחתת פליטות, בהתאם לחוקים, תקנות וצווים אישיים לרווחת הציבור".

"לפני כחודש החל חברת החשמל לקבל התראות מהגלאים האקוסטיים על עליה ברעש בתוך הדוד. באותו מועד, גם אם היינו מפסיקים את היחידה, לא ניתן היה לזהות את מקום החור מאחר ועם הפסקת היחידה יורד הלחץ וההפסקה תהיה לשווא. לפני שבוע, ביום א' שעבר, חלה החמרה ואז ניתן היה לזהות את איזור הנזק באופן כללי. היחידה הופסקה ביום ה', 5 ימים לאחר הגילוי, במועד הראשון שבו התאפשר מנקודת מבט מערכתית והתיקון בעיצומו. ההחלטה לא להפסיק קודם את היחידה התבררה כנכונה מאוד, מכיוון שעקב תקלה ברוטנברג ביום חמישי, היינו נכנסים למחסור עמוק באספקת החשמל".