הרשות השנייה תאסור על זכיינים להעביר זמן שידור לצד שלישי

לאחר בדיקה שנערכה בעקבות עסקת משחקי היורו, אומרים ברשות השנייה כי ההסכם בין ערוץ 10 לצ'רלטון היה "כשר אבל מסריח"

הרשות השנייה תתקין תקנות שימנעו בעתיד מזכייניות הערוצים המסחריים להעביר זמן שידור לחברות צד שלישי, כפי שערוץ 10 עשה בהסכם מול חברת צ'רלטון באחרונה עם משחקי היורו.

לאחר בדיקה שנערכה בעקבות העסקה שנחשפה ב"גלובס", אומרים ברשות השנייה כי ההסכם בין ערוץ 10 לצ'רלטון היה "כשר אבל מסריח".

"תקדים גרוע"

על-פי תוואי העסקה, זכויות השידור של משחקי יורו 2012 הוענקו לערוץ 10 וערוץ 9 בחינם מחברת צ'רלטון. בתמורה, נהנתה צ'רלטון מכל הכנסות הפרסום של רצועות השידור בערוץ 10.

משמעות ההסכם בין שני הגופים הייתה למעשה הפרטה של רצועות הערוצים, כאשר מצד אחד משחקי היורו ניתנו בחינם לערוצים שנהנו מתוכן שמביא רייטינג, ומצד שני זכתה צ'רלטון בהכנסות הפרסום בזמן השידורים.

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי הרשות השנייה, המפקחת רגולטורית על ערוץ 10, החליטה לבדוק את חוקיות העסקה.

במהלך הבדיקה, שכללה בחינה משפטית, כלכלית ואתית של העסקה, עלו מספר בעיות: בצד הכלכלי, ההכנסות מפרסום לא נכנסו למחזור הכספי של הערוץ, ולכן לא נספרו ברווחי הערוץ - דבר שיביא לכך שהערוץ ישלם פחות תמלוגים למדינה. בצד המשפטי והאתי, העברת זמן השידור לחברה חיצונית מסירה במידה מסוימת את האחריות לפיקוח על התוכן, דבר שיכול להיות בניגוד לתנאי הזיכיון.

כמו כן, עסקאות מסוג אלה מעבירות דה-פקטו את האחריות מזכיין שזכה במכרז על הפעלת ערוץ מסחרי לגופים שאינם קשורים משפטית לרשות השנייה, ולכן אינם מחויביים לה בשום צורה.

"קיימת תחושה שהזכיין מצא במקרה הזה פירצה על הגבול של בין המותר לאסור. זה תקדים גרוע מאוד, שכדאי שנטפל בו כדי שלא יהפוך לשגרה", אמר היום גורם ברשות.

לדברי איילת מצגר, מ"מ מנכ"ל הרשות השנייה, "פסול בעיניי העיקרון לפיו זכיין מוציא מידיו פעילות בסיסית הקשורה בזיכיונו ומעביר את האחריות לגורם שלישי. הרשות תמצה את בדיקתה מול ערוץ 10 בעניין זה ותקבע הנחיות שימנעו ביצוע עסקה דומה בעתיד".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "אנחנו פועלים על-פי כללי הרשות השנייה".