למה טבע הזיזה את מועד הדיווח

טבע עדיין מאוד ישראלית, אך במה שנוגע לשוק ההון היא לובשת זהות אמריקנית

מזה למעלה משנה, הרבה לפני שג'רמי לוין מונה למנכ"ל טבע, מתנהל בתקשורת הישראלית דיון בסוגיית זהותה הישראלית-אמריקנית של ענקית הגנריקה. פרישתו של אלי הורביץ ז"ל מהחברה, החלפתו בתפקיד היו"ר על ידי פיליפ פרוסט האמריקני, ומינויו של לוין, אף הוא אמריקני, למנכ"ל (במקום שלמה ינאי) ליבו את הדיון. במרכז הדיון הזה עמדה השאלה: האם טבע אכן מאבדת את זהותה הישראלית, והאם קרב היום שבו הנהלתה "תרד מהארץ" ותתיישב בארה"ב?

ובכן, טבע היא עדיין ישראלית, מאוד ישראלית, ואנשי ההנהלה בה עדיין מגיעים מדי בוקר למשרדי החברה בפתח תקווה. אך כשזה נוגע לאופן שבו היא מתנהלת מול שוק ההון, נראה כי טבע אכן לובשת זהות הרבה יותר אמריקנית מישראלית.

טבע , למי ששכח, נסחרת במקביל בשוק ההון המקומי ובמקבילו האמריקני, ובשניהם למנייתה יש השפעה לא מבוטלת על המדדים המובילים הרלוונטיים: בבורסה המקומית היא נכללת במדד ת"א 25 ובמדד ת"א 100, ואילו בבורסת ניו יורק נכללת המניה, למשל, במדד הפרמצבטיקה (משקלה בו הוא 6.4%). בעבר, כשטבע נסחרה בנאסד"ק, נכללה המניה במדד נאסד"ק 100. נתונים אלו הופכים, כאמור, את המניה לבעלת השפעה על מגמת המסחר בשני שוקי ההון, ואת סוגיית מועד פרסום הדוחות הרבעוניים שלה לדי מהותית.

עד כה, ובלי יוצא מן הכלל, נהגה טבע לפרסם את דוחותיה בבוקר, שעון ישראל, כשעתיים לפני שנפתח המסחר בבורסת ת"א, והרבה לפני שתושבי ניו יורק הקיצו משנתם. כך, למשל, את דוחות הרבעון הראשון של השנה פרסמה החברה ב-8:36 שעון ישראל, וכך גם את דוחות הרבעון הרביעי של 2011.

אך מנהג זה, כפי שזה נראה כרגע, עומד להשתנות. ביום שישי האחרון הודיעה טבע על מועד פרסום דוחותיה לרבעון השני של השנה, וראו זה פלא - שעת הפרסום זזה קדימה, הרבה קדימה.

טבע תפיץ את הדוחות ב-2 באוגוסט, ב-7:00 בבוקר שעון ניו יורק, כלומר ב-14:00 שעון ת"א. מה זה אומר? שלציבור המשקיעים בארץ יהיה הרבה פחות זמן להגיב לדוחות ביום פרסומם (שעתיים וחצי במקום יום מסחר שלם), בעוד מצבם של המשקיעים האמריקניים לא ישתנה.

בחרה בפשרה. בינתיים

לפי הידוע, סוגיית מועד פרסום הדוחות הפכה בשנים האחרונות לדי משמעותית במסדרונות של הנהלת טבע, וזו התלבטה בין המשך פרסומם לפני פתיחת המסחר בת"א לבין פרסומם אחרי סגירת המסחר בניו יורק - מועד המקובל בקרב לא מעט חברות אמריקניות מובילות. כך נוהגות, לדוגמה, אפל וגוגל.

בארה"ב, נזכיר, מתקיים מסחר לאחר הסגירה, וזה לעיתים משפיע לא מעט על מגמת המסחר בפתיחה של היום שאחרי. בארץ, לעומת זאת, אין מסחר כזה, ולכן במקרה של טבע מסחר לאחר סגירה בניו יורק יכול להשפיע באופן מהותי על מגמת המסחר במניה עם הפתיחה בבוקר שלמחרת בת"א. וזאת, לפני שציבור המשקיעים הישראלי הספיק לעיין בדוחות עצמם.

לכן, בחירת המועד הנוכחית של טבע, בעיתוי ממש לא מקרי (לוין נכנס לתפקידו במאי), נראית כפשרה. ועדיין, לא מן הנמנע כי ביום מן הימים שוב ייפול דבר, וטבע תלך בדרכן של אפל ואחרות. או אז תאבד החברה נדבך נוסף מזהותה הישראלית, לפחות בכל הקשור להתנהלותה מול שוקי ההון.