טלטלה בשוק? 2 המדינות הללו הן הבטוחות ביותר להשקעה

ב-CNBC ערכו בדיקה של מחירי חוזי ה-CDS (ביטוח מפני חדלות פירעון) על אג"ח ממשלתיות בעולם ■ צפו ברשימה: אילו חוזים על אג"ח ממשלתיות נסחרים במחירים נמוכים מאלה של ה-CDS-ים על אג"ח ארה"ב?

מאז המשבר הפיננסי של 2008, המשקיעים מתקשים לחפש אפיקי השקעה בטוחים ונטולי סיכון (כמעט). גודלה של הכלכלה האמריקנית והסחירות הרבה של האג"ח הממשלתיות בארה"ב, הובילו את השווקים הגלובליים להניח כי אג"ח ארה"ב הן הנכס הבטוח ביותר בעולם כולו.

כיום, נסחרות איגרות החוב של ארה"ב (לכל טווחי הפירעון) בתשואות שפל של כל הזמנים או קרוב לכך - עדות לאמון הרב שרוכשים המשקיעים לנכסים אלה, על רקע המשבר באירופה, וההאטה בסין ובארה"ב. אפילו הורדת דירוג האשראי האמריקני על ידי S&P באוגוסט 2011, לא מנעה מהמשקיעים להמשיך ולרכוש את האג"ח האמריקניות, ואף להיפך.

אז כן, האג"ח של ארה"ב נחשבות לנכס בטוח, אך האם הן באמת "הנכס הבטוח ביותר בעולם"? ב-CNBC ביצעו היום בדיקה באשר למחירי חוזי ה-CDS-ים (חוזי הגנה מפני חדלות פירעון של אג"ח) על איגרות החוב ל-5 שנים של מדינות נבחרות בעולם, לפי נקודות בסיס. והתוצאות? רובן לא מפתיעות, אולם חלקן דווקא כן.

ולהלן רשימה נבחרת:

■ בלגיה - 199 נ"ב.

■ צרפת - 171 נ"ב.

■ יפן - 96 נ"ב.

■ גרמניה - 84 נ"ב.

■ בריטניה - 64 נ"ב.

■ ארה"ב - 49 נ"ב.

האם בריטניה אכן בטוחה יותר להשקעה מגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה? נראה כי כלכלנים ומשקיעים רבים "מתמחרים" באג"ח הגרמניות את הסיכונים הנשקפים מהבעיות לכלכלתה, עקב היותה חברה בגוש האירו. וכמובן, ניתן לראות כי כלכלת ארה"ב נמצאת בתחתית הרשימה, אך האם היא באמת האחרונה ברשימה? ובכן, מסתבר שלא.

שתי מדינות נמצאות בתחתית הרשימה המדוברת, והן שוויץ (עם 47 נ"ב לחוזי ה-CDS) ונורבגיה (33 נ"ב). לפתע, דבריו של נשיא הנציבות הכלכלית האירופאית חוזה-מנואל בארוסו, שאמר בשבוע שעבר כי "על שוויץ ונורבגיה לקחת חלק משמעותי יותר במשבר באירופה ובכלכלה העולמית", מצביעים על איזשהו היגיון בריא.