כבר לא פס ייצור למיליונרים

עוד תוצר של התייבשות הבורסה: בבתי ההשקעות עובדים יותר בשביל פחות

ההאטה המחריפה במשק, שעליה מעיד באחרונה מגוון אינדיקטורים כלכליים, צפויה להביא עמה בתקופה הקרובה גלי פיטורים גדולים במגזר העסקי, הסובל מהתכווצות בפעילותו. זה יקרה, קרוב לוודאי, בחברות הפועלות בשוקי הסלולר, הייצור התעשייתי, הקמעונות, הליסינג, התקשורת, הפרסום ועוד.

שוק ההון המקומי אינו יוצא דופן מכל הסקטורים הללו, כשבמקרה שלו לשוק העבודה קשר ישיר למחזורי המסחר, שזה תקופה ארוכה עוברים תהליך של הצטמקות. נכון ליוני האחרון הסתכם המחזור היומי הממוצע ב-1.07 מיליארד שקל בלבד, נמוך מ-40% מהמחזור היומי הממוצע בשנת 2011 ובכ-50% מזה של 2010.

סדרה של מהלומות

להתייבשות הבורסה בת"א יש כאמור קשר ישיר למי שמוצאים את פרנסתם בשוק ההון, והדבר נכון בעיקר לעובדים בבתי ההשקעות. הללו אינם מוגנים בחוזי קביעות כמו בבנקים, והעסקתם מותנית בשורה התחתונה שהם מייצרים עבור מקום העבודה.

בתקופה האחרונה חוו בתי ההשקעות המקומיים סדרה של מהלומות כמעט מכל כיוון אפשרי, החל מהרגולציה המתהדקת סביב צווארם, עבור בהגדלת החשיפה של הגופים המוסדיים - מנהלי חסכונות הציבור - לשווקים בחו"ל (על חשבון השוק המקומי), וכלה בתחרות העזה מצד הבנקים בברוקראז', שהביאה לא מעט מבתי ההשקעות לסגור פעילות זו. אקט ההתייעלות הראשוני, של הורדות שכר העובדים בבתי ההשקעות, כבר בוצע, ועכשיו אנו עומדים ככל הנראה בפני צמצום במספר העובדים, תחילה במחלקות השיווק.

"כל עוד לא תהיה עלייה בהיקף הפעילות בבורסה, וחזרה ללקיחת סיכונים מצד המשקיעים, נמשיך להתכווץ, בעיקר בגלל הקונסולידציה והירידה במחזורים. בסוף יעבדו פה צוותים בהיקף של כוח אדם מינימלי", כך התריע בפנינו אחד ממנהלי ההשקעות הבכירים בשוק. אחר סיפר לנו, כי "כל יום אני מוצף בקורות חיים של אנשים טובים".

תעשיית בתי ההשקעות הישראלית הייתה בשנים קודמות המקום להתעשר בו. רפורמת בכר, שהעבירה את הכסף הגדול מידי הבנקים לבתי ההשקעות ולחברות הביטוח, אפשרה למנהלים בשוק ההון לזכות במשכורות שמנות, בבונוסים נאים, ובחלק מהמקרים גם לממש מניות ואופציות, תמורת מיליוני שקלים ולעיתים אף עשרות מיליוני שקלים.

התופעה בולטת בעיקר בקרב בתי ההשקעות הפרטיים שקמו במהלך שלושת העשורים האחרונים, ונכנסו בשנים האחרונות לתהליכי מיזוגים, רכישות וקונסולידציות. מנהליהם של בתי ההשקעות הללו - ברוב המקרים מדובר בדור המייסדים - רשמו אקזיטים מרשימים כשמכרו את החזקותיהם במסגרת מכירה כוללת של בית ההשקעות, או במימוש חלקי של הפעילות שניהלו. כל אלו טיפחו לשוק ההון ולבתי ההשקעות הילה זוהרת של חלום התעשרות מהיר.

אלא שכעת, שוק ההון המקומי, שבעבר הלא רחוק ידע לייצר סדרה ארוכה של ברוקרים מיליונרים, חווה מציאות אחרת לגמרי: בבתי ההשקעות עובדים הרבה יותר קשה עבור הרבה פחות כסף ממה שהיו רגילים לקבל בעבר. וזה, כנראה, לא הולך להשתנות בזמן הקרוב.