הוויכוח עולה מדרגה: קריסה כלכלית או האטה הדרגתית?

הדיון בין "מנבאי הרעות" כגון נוריאל רוביני, לבין האופטימיים יותר עולה מדרגה ■ פול דנובן: "זוהי לא קריסה במובן המופשט של המילה, אלא שינוי מבני רחב שעובר על הכלכלה ומשפיע על הצמיחה העולמית"

הדיון על השאלה האם הכלכלה העולמית מתמודדת עם קריסה כלכלית דרמתית, עלה לטונים גבוהים בשבועות האחרונים, בעוד משבר החוב האירופי ממשיך לשלוט בכותרות והחששות התגברו בנוגע להאטה הכלכלית בסין וארה"ב.

האנליסטים יותר פסימיים, כגון מנהל קרנות הגידור היו הנדרי והכלכלן נוריאל רוביני, טוענים כי הכלכלה הגלובלית לקראת עשור אבוד ושוקי המניות יציגו תשואה אפסית גם השנה. הנתונים הכלכלים האחרונים מעניקים משנה תוקף לתחזיות של אותם "מנבאי רעות", אולם, רבים אחרים מאמינים כי כלכלת העולם עוברת שינוי מהותי ולא נמצאת בתהליך של קריסה.

"זוהי לא קריסה במובן המופשט של המילה, אלא שינוי מבני רחב שעובר על הכלכלה ומשפיע על הצמיחה העולמית", אומר פול דונובן, סמנכ"ל חטיבת הכלכלה בבנק ההשקעות UBS, בראיון ל-CNBC. "אנו חווים כעת את השינויים הכלכליים המבנים הגדולים ביותר מאז התהליכים הגדולים שחווינו ב-1971-73.

דנובן טוען כי שינויים אלה מלווים בסיכונים רבים וגורמים לחברות לשנות את הדרכים שלפיהן הן פועלות. "מה שאנו רואים כעת, זו עלייה משמעותית בעלויות ההון", הוא מוסיף. "עניין זה אומר כי אנו צריכים לשנות את הציפיות שלנו, כך שיש להעניק תשומת לב למאזני החברות התעשייתיות וקופת המזומנים שלהן".