מת מפצעיו משה סילמן; יחימוביץ': "גורלו - בשל קריסת מדינת הרווחה"

לאחר שנכווה ביותר מ-90% משטח גופו ואושפז במצב קריטי במחלקת הכוויות בבית-החולים תל השומר, נפטר היום המפגין משה סילמן, שהצית את עצמו בעצרת המחאה לפני כשבוע ■ סילמן לפני חודש: "צריך מהפכה אלימה"

משה סילמן, שהצית את עצמו בהפגנת המחאה החברתית במוצאי שבת, נפטר היום (ו') במחלקת הכוויות בבית-החולים תל השומר. בשבוע האחרון הוגדר מצבו של סילמן קריטי.

תחילה אושפז סילמן בבית-החולים איכילוב, אך לאחר שהתבררה חומרת פציעתו, הוחלט להעבירו למחלקת הכוויות בבית-החולים "שיבא" שבתל השומר.

ראש האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', הגיבה באומרה: "התאבדות היא תשובה חריגה ומזעזעת לקושי ולסבל, אבל אל לנו לשכוח את ההקשר - ההקשחה הלא אנושית בתנאי הזכאות לדיור ציבורי; פרימת רשת הבטחון הסוציאלי עד שיש בה חורי-ענק שרבים נופלים דרכם לתהום; ומאבק ההישרדות של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. גורלו של סילמן הוא במידה רבה תוצאה של קריסתה של מדינת הרווחה ועלייתה של כלכלת ג'ונגל דרוויניסטית. יהי זכרו ברוך".

"משה היה עני גאה", אמרו עליו חבריו ב"חזית החיפאית" של המאבק החברתי. "האשם במעשהו הנואש של משה אנו נופל על כתפיו הצרות של פקיד, בכיר כזוטר זה או אחר. האחריות למותו מוטלת על ראשם של מובילי המדיניות בעשורים האחרונים. האש שהצית משה, אינה להבה של מצוקה אישית בלבד. זהו ביטוי למצוקתם של אזרחים רבים - אנשים נורמטיביים, הנותרים חסרי כל, אשר המדינה מתעלמת מהם ומזכויותיהם".

הפעילים החברתיים מזכירים כי סילמן היה בעברו היה יזם ובעל עסק עצמאי שפשט רגל. "כמו בעלי עסקים רבים אחרים בישראל. עקב רצף אירועים מוחיים, הוכר כנכה 100%, אך זכה להכרה רק ב-50% אבדן כושר עבודה. למרות זאת לא קיבל את זכאותו לסיוע מהמדינה, ונאלץ להסתמך על טוב לבם של אחרים - הן לצורך קבלת דירה בה התגורר בחינם, הן בתרומת מזון", אמרו.

"משה פנה מספר פעמים לעמידר ולמשרד השיכון, אך נענה בשלילה ובזלזול, זאת רק משום שבעבר הייתה דירה בבעלותו. מאידך, המחלקה לדרי-רחוב באגף הרווחה של עיריית חיפה נמנעה מלטפל בו כל עוד אינו מתגורר ברחוב בפועל. כך נותר בידיעה שהוא עומד להיוותר ללא פתרון דיור ובתחושת חוסר אונים מול אטימות המערכת", סיכמו פעילי "החזית החיפאית".

לפני כחודש שוחח סילמן עם פעיל חברתי בחיפה, בקטע שצולם ועלה לאתר יו-טיוב. סילמן אמר אז כי יש צורך ב"מהפכה אלימה", תקף את ביטוח לאומי וקרא לפקידיו "אנשים שהתחנכו במחסומים של צה"ל בשטחים". (לסיפור המלא).