טבע לא תשווק תרופה שנמכרה ב-3.7 מיליארד ד' אשתקד

טבע הפסידה בתביעת פטנט שהגישה חברת התרופות הגדולה בעולם, פייזר, המגנה על תרופת הליריקה שלה - ומציבה את הפטנטים עליה בתוקף עד שנת 2018 ■ נגעה לשיווק התרופה רק בשוק האמריקני, בו הסתכמו היקף מכירותיה בכ-1.8 מיליארד דולר אשתקד

חברת התרופות הגדולה בעולם, פייזר , השיגה ניצחון משמעותי על מתחרותיה במשרד בארה"ב - הנוגע לתקיפות הפטנטים על תרופת הליריקה, אשר נועדה לטיפול בכאבים. לפי פסיקת בית המשפט, הפטנטים של פייזר על התרופה יהיו תקפים עד שנת 2018.

במסגרת התביעה שהגישה פייזר בנושא, היא תבעה בין היתר את יצרנית התרופות הישראלית טבע בדלוואר, ב-2009, וזאת במטרה למנוע מהחברה לשווק ולמכור גרסאות גנריות של הליריקה, אשר מפרות את תקיפות הפטנט.

מדובר בפסיקה דרטמית עבור טבע , שכן מכירותיה של תרופת הליריקה הסתכמו בשנה שעברה בכ-3.7 מיליארד דולר. נציין כי התביעה נגעה לשיווק התרופה רק בשוק האמריקני, בו הסתכמו היקף מכירותיה בכ-1.8 מיליארד דולר אשתקד. ל"בלומברג" כי "אין תגובה".

מטבע נמסר בהתאם לפסיקה המדוברת, "הנתבעים מנועים לייצר, לשווק, לספק או למכור" גרסאות גנריות של הליריקה, וכן - מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) מנוע מלאשר גרסאות שכאלה, עד אשר הפטנט יפוג. כך מסר השופט הפדרלי גרגורי מ.סליט, בפסק הדין בן 133 העמודים שפורסם אתמול (שבת). התרופה קיבלה את אישור ה-FDA הרשמי לשיווקה בארה"ב, בשנת 2004.

"החלטת בית המשפט מאשרת את היבדלותה של תרופת הליריקה והחדשנות החשובה שהיא מספקת למטופליה", הגיבה אמי שולמן, בכירה בפייזר, בהמשך לפסיקת בית המשפט. "הגנה על הרכוש האינטלקטואלי שלנו חיונית להמשך יכולתנו לייצר תרופות חדשות, ולהגן על חיי מטופלינו".

בנוסף לטבע, נתבעו חברות תרופות נוספות דוגמת ווטסון (Watson) ו-Sun Pharma.