מגדל לאחר ההסכם עם חח"י: קניה לדלק והחזק לישראמקו

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון: "למרות האפשרות של ירידה בכמויות הנמכרות לחברת החשמל ישנן חברות, בעיקר מקבוצת החברה לישראל, שאין ברשותן הסכמי גז ויחתמו עם שותפויות תמר"

דלק קידוחים ואבנר דיווחו הבוקר (א') על חתימת ההסכם הסופי עם חברת חשמל, במסגרתו חברת החשמל תקבל גז במשך 15 שנה מ"תמר". במגדל שוקי הון טוענים שאין כאן הפתעה גדולה, אולם "על הדרך" ישנם עדכונים נוספים, חיוביים יותר ופחות. בסופו של דבר משמר ערן יונגר, אנליסט האנרגיה במגדל שוקי הון, המלצת קניה לשותפויות קבוצת דלק והחזק לישראמקו .

לדבריו, "רצף הודעות זה מקרב את סיומו של השלב הבירוקרטי, לפחות בכל הנוגע לשלב הראשון של פרויקט תמר. אני סבור כי למרות האפשרות של ירידה בכמויות הנמכרות לחברת החשמל ולצרכנים הפרטיים, ישנן חברות, בעיקר מקבוצת החברה לישראל, שאין ברשותן הסכמי גז לשנים הבאות ובהיעדר אלטרנטיבה תהיינה חייבות לחתום עם שותפויות תמר. הסכמים אלה, יקרמו עוד וגידים בקרוב ותמר תספק את מלא קיבולת הצינור. בכוונת שותפויות תמר להרחיב את קיבולת הצינור עד לשנת 2015 ולפי תחזית הצריכה של משרד האנרגיה גם להרחבה זו יהיה ביקוש".

יונגר הוסיף כי "אם יתגלה גז בפרוספקטים נוספים בחופי ישראל עלולה הכמות הנדרשת מתמר לפחות אולם מודל הערכת השווי היום הנו שמרני ומשקף צריכה מתמר של 85% מהדרישה לגז בישראל עד לשנת 2020 וכ- 65% מהצריכה בשנים שלאחר מכן. על כן אנו משמרים את המלצתנו לשותפויות תמר מקבוצת דלק על קניה, ואת המלצתנו על ישראמקו בהמלצת החזק.

לטענת יונגר, ההשפעות הנגזרות מההסכם עם חברת החשמל על שותפויות תמר אינן חיוביות - מחיר הגז באופציה עשוי להיות נמוך מהמחיר בחוזה הבסיסי וחברת החשמל תוכל להקטין את הכמויות הנצרכות לאחר שנת 2015.

בצד החיובי מציין יונגר את הסכמי המימון - "בהמשך לחתימה על החוזה עם חברת החשמל אישר הממונה לשותפויות קבוצת דלק לשעבד את זכויותיהם במאגר תמר לטובת הבנקים הממנים, ברקליס ו-HSBC ובכך נסללה הדרך למימון הפרויקטלי לפיתוח תמר", הוא מציין.