מה יהיה עם אלשיך, ומתי?

לולא התקשורת ישבה על וריד הנהלת בתיהמ"ש, היו מטאטאים את המקרה

שופטים שאין להם בעיה לחרוץ גורלות של אנשים - כשזה מגיע לקולגות יש להם קושי גדול להחליט מה לעשות אתם, גם לאחר שאשמתם נקבעה. כמו הפרשה העכשווית של השופטת ורדה אלשיך והפרוטוקול ה"משופץ".

תמצית המקרה: במהלך דיון התעמת עו"ד רפאל ארגז עם אלשיך. סגנית נשיא המחוזי הגישה בעקבות זאת תלונה ללשכת עורכי הדין, שאליה צירפה את פרוטוקול הדיון. בבדיקה התברר כי אלשיך עשתה בפרוטוקול הרשמי 36 תיקונים מבלי ליידע את הצדדים לדיון.

"אלשיך הוסיפה כוונה ומניע למחדליו של עו"ד ארגז ובכך החמירה התלונה (שלה) עליו", קבע נציב תלונות הציבור על השופטים, אליעזר גולדברג, שעו"ד ארגז התלונן בפניו.

מה קרה בעקבות דוח גולדברג? בימים אלה חזרה אלשיך לשבת על כס המשפט. זה מה שקרה.

זה סיפור מצער, כי אלשיך נחשבת לשופטת מוכשרת ויעילה. מדי פעם יש טענות על פתיל קצר, אבל הדבר הזה נסלח לה בגלל כישוריה ומקצועיותה. במקרה הזה היא כשלה. ביודעין. בכוונת מכוון.

שינוי פרוטוקול הוא דבר חמור בכל מקרה. כשעושים זאת מטעמים של תועלת אישית - ברור שהחומרה גדולה יותר, וכאשר מדובר בשופטת כה בכירה, זה מעשה מחפיר, בלתי נתפס.

"לפחות הליך משמעתי"

"חומרתו של דוח הנציב (גולדברג) מדברת בעד עצמה, ולכל הפחות מחייבת נקיטת הליך משמעתי בהתאם לחוק יסוד: השפיטה, כמו גם נקיטת הליך השעיה זמנית או הבאת העניין להכרעה בפני הוועדה לבחירת שופטים", כתבו בסוף השבוע 5 ראשי מחוזות בלשכת עורכי הדין, במכתב לנשיא העליון אשר גרוניס ולשר המשפטים יעקב נאמן. אלה דברים שהיו אמורים להיות ברורים לראשי המערכת המשפטית גם בלי מכתבים ועצומות.

החלטה מאוחרת מדי

והם ברורים, בל נטעה. הרי מדובר באנשים משכילים ואינטליגנטים. הם יודעים היטב עד כמה חמורה התנהגותה של אלשיך במקרה זה. גם היא יודעת, הרי מדובר בשופטים המתמחים באיתור מעשים אסורים וקביעת עמדה לגביהם.

אז למה אלשיך אינה מתפטרת? מדוע מבוששים פעמי ההחלטה לגביה? מה כל-כך קשה להכריע לגבי מקרה שכבר נבדק ועובדותיו קיבלו אישורים מוחלטים? הצגתי את השאלה הזאת להנהלת בתי המשפט. נאמר לי כי הנשיא גרוניס עומד להחליט בעניין בקרוב.

אני מאמין שגרוניס יקבל את ההחלטה הנכונה. אבל נדמה כי האנשים העומדים בראש מערכת המשפט, ככל שהם חכמים - כך הם לא רגישים. התנהלותם מלמדת כי הם לא לגמרי מבינים את הנזק שנגרם לתדמית מערכת המשפט כאשר לאחר דוח נציג התלונות, אלשיך חוזרת לכס השיפוט.

זה יוצר את הרושם שלולא ישבה התקשורת על הווריד של הנהלת בתי המשפט - הם היו מטאטאים את המקרה אל מתחת למרצפות בית המשפט.