רק נוף ונוף: המלצות לטיולים בחיפה - ספיישל לקיץ

חם מדי לטיול ברגל? סיור בלי לצאת מהאוטו בין המצפורים של עיר הכרמל. חלקם מוכרים, אחרים חדשים

כשמשקיפים מטיילת לואי על כיפת הזהב ועל הים מבינים עד כמה זו עיר של הר, וכמה נכונה הייתה המחשבה להתקין סביבה מערך של מצפורים. כמה מהם מוכרים לכל ילד, רבים אחרים נבנו בשנים האחרונות ומציעים נקודות מבט יפות ושונות. סיור ממונע ביניהם הוא דרך נינוחה לערוך היכרות עם העיר היפה הזאת, וגם טיול מתאים ליום חם - ברכב ממוזג.

מצפור ואדי שיח: במדרון מעל הוואדי

התצפית הזו היא דוגמה נהדרת לעיר שבנויה על מדרונות המבותרים בוואדיות, ויש בה שקט של כפר. למטה נפתח הנוף לבתי העלמין של חיפה הצופים לים ולטיילת.

איפה: רחוב רענן, גן ציבורי בין הבתים 41-31

מתי: מהבוקר ועד שקיעה

בקרבת מקום: הכפר האחמדיני כבאביר עם מסגד מחמוד היפהפה בעל שני הצריחים, מרכז הקונגרסים, נחל שיח שאליו מוביל שביל מדרגות מרחוב לוטם הסמוך (בין המספרים 6-4)

רחוב יפה נוף: גולת הכותרת

מול ביתה של הליידי דאונס, במס' 120, הוקמו בשנת 1934 גן לזכרו של פילדמרשל אלנבי ומצבת זיכרון לבנו מייקל, שנהרג במלחמת העולם הראשונה. ממש בסמוך נמצאת טיילת לואי שנבנתה לזכרו של אריאל (לואי) גולדשמידט, והיא אחת מנקודות החן של חיפה. הטיילת נתרמה על-ידי הוריו, פול ומאי גולדשמידט, תושבי חיפה שעלו מדרום אפריקה, לזכר בנם שנהרג בתאונת דרכים. ממרפסת התצפית העליונה ניתן לראות ביום בהיר את הגנים הבהאיים, את חיפה הישנה והמודרנית, את הנמל והמפרץ המעוגל ואת הנוף שנפרס עד התבור, עכו וראש הנקרה.

הקטעים הישנים של הטיילת - בריכת יער זעירה עם פסל של צביה רוכנת, ומעט מערבה משם אנדרטה צנועה המנציחה את ביקורו של הקיסר וילהלם השני בארץ הקודש ותותח ישן לציון כיבוש חיפה על-ידי צבא אלנבי - מעניקים למקום קסם אירופי.

איפה: רחוב יפה נוף

מתי: עדיף בשעות אחר הצהריים כשהאור ממערב רך יותר, ובלילה כשהכול מואר

בקרבת מקום: הגנים הבהאיים, בית רוטנברג, גן האם, גן החיות הלימודי, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, בית מאנה כ"ץ, מרכז פנורמה

גן הפסלים: הסוד של חיפה

התצפית מגן הפסלים שבשדרות הציונות, על העיר התחתית, על הנמל ועל מפרץ חיפה, מוסתרת אמנם בחלקה על-ידי צמחי הגן, אך זוהי פינת חמד שקטה ומיוחדת. פסלי הברונזה של הפסלת אורסולה מלבין מתארים ילדות, נעורים ומשפחה, ומזכירים באנושיותם את פסליו של גוסטב ויגלנד בגן פרוגנר המפורסם שבאוסלו.

איפה: שדרות הציונות פינת רחוב 2 בנובמבר

מתי: בגלל שודדי מתכות הגן נעול בין שמונה בערב לשמונה בבוקר. את הרכב מומלץ להחנות בכניסה התחתונה, ברחוב 2 בנובמבר

בקרבת מקום: מצפור דוד שטסל, כיפת הזהב

סטלה מאריס: כוכב הים

כשניצבים במצפור היפה הזה מבינים מדוע בני דתות שונות הקימו פה מקדשים לאורך הדורות. מהקומה התחתונה של המרפסת המזרחית (המוזנחת למדי) רואים את שכונות בת גלים וקריית אליעזר, המושבה הגרמנית, העיר התחתית והנמל, ובתנאים של ראות טובה גם את הגליל העליון. מעברו המערבי של הכביש יש מצפור נוסף, המשקיף על המפרצון של תל שקמונה, עם המגדלור שבחזיתו חקוק צלב ושבו שכנה פעם הפקולטה לתיאולוגיה של המסדר הכרמליתי. כיום זהו בסיס של חיל הים.

איפה: דרך סטלה מאריס, מול מנזר הכרמליתים

מתי: ביום ובלילה

בקרבת מקום: כנסיית מנזר הכרמליתים היפהפייה ובה פעמון הנחושת הראשון שצלצל בארץ אחרי תקופת הצלבנים, רכבל, טיילת בת גלים, מוזיאון חיל הים וההעפלה, המוזיאון הימי, מערת אליהו

מצפור המושבה: הגנים הבהאיים

מלמטה, מהמושבה הגרמנית, הגנים הבהאיים הטבעתיים הם פשוט פלא, ומקדש כיפת הזהב הוא היהלום שבטבעת. התאורה בשעות הערב והלילה משתנה משעה לשעה והיא מחזה בפני עצמו.

איפה: שדרות בן-גוריון, המושבה הגרמנית, בכיכר מול הסיטי סנטר, או פשוט מאי-התנועה שבכביש

מתי: ביום, בערב ובלילה

בקרבת מקום: מצפור הגפן, מוזיאון העיר חיפה, ממגורות דגון, טיילת בת גלים, ואדי ניסנאס

במשרדי העמותה לתיירות ונופש חיפה ניתן לרכוש ערכת סיור ל"דרך נוף חיפה", הכוללת ספרון ספירלי עם תיאורים ועם הסברים מפורטים על כל המצפורים ועל נקודות התצפית בעיר. שדרות בן-גוריון 48, המושבה הגרמנית, טל' 1-800-305090.