"הצעדים שהתפרסמו הם רק קצה הקרחון; ביבי נלחץ"

אורי גרינפלד מפסגות: "כדי לעמוד ביעד הגירעון ל-2013, נדרשים קיצוצים והכנסות בהיקף של 24 מיליארד שקל" ■ "מדיניות פיסקאלית אחראית - לא כי 'ניהפך ליוון', אלא כי הריביות על החוב הממשלתי גבוהות מדי"

"ביבי נלחץ, אבל הפעם בכיוון החיובי. הצעדים שהתפרסמו אמש הם רק קצה הקרחון. על מנת לעמוד ביעד גירעון של 2013 יש צורך בקיצוץ של כ-12 מיליארד שקל בצד ההוצאות וגידול דומה בהכנסות", כך מסכם היום (ד') אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, להעלאות המיסים האחרונות.

אתמול, נזכיר, נחשף ב"גלובס" כי המע"מ צפוי לעלות בכ-1% או יותר, כך לפי הצעה שתובא לישיבת הממשלה הקרובה ביום שני הקרוב. כמו כן, בהתאם לחשיפת "גלובס" מלפני שבוע, הוא יביא גם קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים בסך 700 מיליון שקלים.

"לא אחת ישנה נטייה לכנות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו כ'לחיץ'", כתב גרינפלד. "אולם לפעמים טוב שנלחצים, בעיקר אם מדובר בלחץ בכיוון הנכון. נתניהו פעל אתמול בהמשך ללחצים שהלכו וגברו בשבועות האחרונים, בעיקר מצד בנק ישראל, להציג אחריות פיסקאלית".

לדברי גרינפלד, יש לשמור על מדיניות פיסקאלית אחראית ולשאוף לצמצום יחס החוב-תוצר של ישראל "לא בגלל מסע ההפחדות שעל פיו עוד כמה דקות אנחנו מגיעים למצב של יוון", אלא כיוון שתשלומי הריבית על החובות הממשלתיים עדיין גבוהים.

"הוצאות אלו צפויות לעמוד השנה על 13.5% מסך ההוצאות הממשלתיות וצמצומן בו יאפשר לנתב את הכסף לסעיפים אחרים כמו רווחה וחינוך", כך מסכם גרינפלד.

עם זאת, מדגישים בבית ההשקעות כי הצעדים שהתפרסמו אמש "הם רק קצה הקרחון", וכי על מנת לעמוד ביעד גירעון של 3% בשנת 2013 יש צורך בקיצוצים נוספים של כ-12 מיליארד שקל וגידול בהיקף דומה בהכנסות.

"בהנחה שתקציב 2013 לא יהיה מוכן לפני הבחירות, הממשלה החדשה תאלץ להחליט אם להמשיך עם הקו האחראי של השנים האחרונות ולבצע גזירות נוספות או להסתכן בעליית תשואות האג"ח והורדות דירוג", הבהירו בפסגות.

פסגות
 פסגות