אחות החייל שתקף טייס: תלו את אחי בכיכר העיר עוד לפני המשפט

אחיותיהם של החיילים הנאשמים בתקיפת טייס בבסיס חיל האוויר ברמת-דוד: "עשו להם משפט שדה. הם ילדים טובים שפעלו בלהט הרגשות - והפכו אותם למפלצות" ■ "איזה סיכוי יש להם לקבל משפט צדק, 3 חיילים אתיופים מול טייס?"

"הצבא ובכירי חיל האוויר שפטו את האחים שלנו בתקשורת ותלו אותם בכיכר העיר עוד לפני שהתחיל המשפט", כך אומרת היום (ו') ל-mako אחותו של אחד החיילים שהואשמו בתקיפתו באלימות של טייס חיל האוויר בבסיס רמת-דוד.

המקרה החמור התרחש לפני כ-3 שבועות. 4 חיילים המשרתים כנהגים בבסיס רמת-דוד נתקלו בסגן מפקד טייסת. הטייס העיר לאחד מהם על כך שנהג בכלי רכב ללא אישור ובמהירות מופרזת. הארבעה התעלמו מהטייס, וזה התלונן עליהם בפני מפקדם. מאוחר יותר, על-פי החשד, הגיעו הארבעה למגרש הכדורסל בבסיס כשהם אוחזים בידיהם אלות ולבנים. לטענת הטייס, הם תקפו אותו לעיני ילדיו באגרופים ואלות ואף איימו "לסגור איתו חשבון".

הקצין טופל במרפאת הבסיס ושוחרר כעבור כמה שעות. חוקרי מצ"ח פתחו בחקירה, במהלכה טענו התוקפים כי הקצין העליב אחד מהם כאשר אמר לו: "אני לא רוצה לדבר איתך, אתיופי מסריח". הקצין, אגב, הכחיש כי אמר משפט כזה.

החיילים נעצרו, והוגש נגדם כתב אישום חמור ביותר לבית הדין הצבאי. בעקבות הפרשה החליט מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, להדיח את החיילים מהחיל האוויר והוציא איגרת בה הביע שאט-נפש ממעשיהם.

משפחות החיילים זועמות על היחס אותו קיבלו. "לא מדובר בראשי ארגון פשע, אלא בילדים טובים, ילדים שקיבלו חינוך טוב ונקלעו לסיטואציה שגרמה להם לאבד שליטה", אומרת הדס, אחותו של אחד החיילים. "אנחנו מגנים כל מעשה של אלימות פיזית או מילולית, כולל את המעשים שהאחים שלנו עשו, ולא משנה מה הסיבה, אבל לא ייתכן שמפקד חיל האויר ובכירים נוספים בצבא יעשו להם משפט שדה עוד לפני שבכלל התחיל המשפט הרשמי וירחיקו אותם משורות חיל האוויר.

"מדובר בחיילים שהגיעו מבתים טובים, שהשתתפו במשלחות למחנות ההשמדה לפולין ובקורסים למנהיגות צעירה, ושמעולם לא היו מעורבים במעשים פליליים או אלימים. פתאום הפכו אותם למפלצות ולא נתנו להם להגיב על ההאשמות כלפיהם. זה לא היה מעשה מתוכנן, אלא אקט ספונטני. הם היו נסערים ונרגשים מכך שהעליבו אותם, ואף אחד בבסיס לא טרח לטפל בתלונה שלהם".

עדינה, אחות של נאשם נוסף, מלינה על כך שהפרשה זכתה לכותרות מפוצצות מבלי שדברים נבדקו לעומק. "אם היה מדובר באירוע כל-כך אלים וחמור כפי שתיארו, אז מדוע הקצין הזה לא אושפז בבית-חולים?", היא תוהה. "בקושי נגרמה לו חבלה, והוא טופל בבסיס ושוחרר כעבור זמן קצר".

לדבריה, "עשו מאחי מפלצת. לעבריינים בכירים בארץ לא מתייחסים בצורה הזו. הם ילדים טובים שעשו טעות שנבעה מסערת רגשות, וגם את זה צריך להבין. אני לא מצדיקה את המעשה של אחי, אבל אם הוא וחבריו היו מוצאים אוזן קשבת לטענות שלהם כלפי הטייס, כל האירוע לא היה מתרחש. אנחנו, בכל אופן, מתנצלים בפני הטייס ומשפחתו על מה שקרה, אבל גם הוא לא התנהג בצורה ראויה ומכובדת. זה אירוע שיצא מכלל שליטה".

לדברי האחיות, זו הפעם הראשונה שהנאשמים הסתבכו עם החוק. "קשה להם מאוד. זה לא פשוט להיות בכלא 4", אומרת הדס. "אם היה להם רקע עברייני, אז מילא. הם בסך-הכול דרשו שהקצין יתנצל על מעשיו, וכשזה לא קרה הם איבדו את הראש ופעלו מתוך רגשות. ההתנהגות שלהם לא מוצדקת. יש דרכים אחרות לפתור דברים כאלה, אבל הם היו חמים באותם רגעים, וקשה להיכנס לנעליים שלהם ולשפוט אותם. לא ייתכן שמפקד החיל ישפוט אותם בתקשורת וידיח אותם לפני שהוא שמע את הצד שלהם. לפחות שיחכה לסיום המשפט. מדוע אף אחד בחיל האוויר לא טרח לבדוק מה קורה איתנו, המשפחות? אולי חסר לנו משהו? התעלמו מאיתנו, הפכנו אותנו למצורעים".

לטענתן, מאז המעצר, חיי המשפחות נפגעו ונהרסו. "כל השגרה התהפכה לנו", מספרת הדס, "קשה לנו מאוד. הם באו ממשפחות טובות, ופתאום לראות אותם עצורים בבית הדין עם אזיקים, זה כאב לב אחד גדול. לא חלמנו בחלומות הכי שחורים שנראה דבר כזה. תגיד לי אתה, איזה סיכוי יש להם לקבל משפט צדק, 3 חיילים אתיופים מול טייס? אפס! כבר שפטו אותם, לצערי".

החיילים, שמאחוריהם כבר שנתיים של שירות, סיפרו למשפחותיהם כי למרות הכול הם רוצים לסיים את השירות כמו שצריך. "הם אוהבים את המדינה והצבא, ואחרי הישיבה בכלא ירצו להשלים את כל השירות שלהם, כמו כל חייל ואזרח רגיל במדינה", אמרו האחיות.

תגובת דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בתאריך 22.7.12 הוגש לבית הדין הצבאי ביפו כתב אישום נגד 4 חיילים המשרתים בבסיס רמת-דוד, בגין מעשי אלימות ואיומים חמורים נגד סגן מפקד טייסת המשרת בבסיס. על-פי החלטת בית הדין, מצויים הנאשמים במעצר. מטרת האיגרת שפורסמה על-ידי מפקד חיל האוויר היא להביע את החומרה בה הוא רואה מעשי אלימות בצה"ל. האיגרת לא נועדה להשפיע על ההליך הפלילי, בו מפעילים שופטי בית הדין שיקול-דעת שיפוטי עצמאי לחלוטין".