"השמחה מוקדמת מדי, משבר החוב האירופי רק התחיל"

ג'ון טיילור, מייסד ומנכ"ל קרדן הגידור המתמחה במט"ח טען בראיון ל"בלומברג" כי משבר החוב האירופי נמצא רק בסיבוב השני או השלישי וכי אירופה צריכה להתמודד עם אתגרים רבים

אומנם השווקים זינקו אמש לשיאים שלא נראו מזה שבועות, אך נראה כי עניין זה אינו מרשים במיוחד את ג'ון טיילור, מייסד ומנכ"ל קרדן הגידור המתמחה במט"ח FX Concepts שטוען כי השמחה בשווקים מוקדמת וכי אירופה צריכה להתמודד עם אתגרים רבים.

בראיון ל"בלומברג", טיילור אמר כי משבר החוב האירופי עדיין נמצא בתחילתו ועד כה מה שראינו היה רק הסיבוב השני או השלישי של המשבר. "אירופה עדיין מתמודדת עם בעיות נזילות, שלא להזכיר את בעיית החובות והבעיות המבניות שלה, אותן היא חייבת לפתור כדי להיחלץ ממשבר החוב", הוא מסביר.

כדי להדגים עד כמה הכלכלה האירופית מעוותת, טיילור עושה שימוש באנלוגיה מעניינת: "גרמניה צריכה להבין שבכל פעם שהיא מוכרת מרצדס לאדם המתגורר בדרום אירופה, הוא מצידו לווה את הכסף ממנה כדי לרכוש את המרצדס הזו כך שבסופו של דבר הוא לא ישלם עליה מפני שהוא לא מסוגל ואינו רוצה לשלם עליה", הוא מציין. "גרמניה אינה מעוניינת למכור את המרצדס הזו אך היא לא מודה בכך".

"גרמניה תצטרך לרשום את הצ'ק ל'אנשים' מהמדינות הדרום-אירופיות, אחרת היא תיכנס למיתון חמור מאוד משום שאף אחד כבר לא ירצה לרכוש מרצדס מפני שלא יהיה לאף אחד כסף לרכוש אותן, כי 'גרמניה לא חתמה על הצ'ק', כך שאי אפשר להתעלם מהעובדה הזו". במילים אחרות, טיילור טוען כי גרמניה חייבת להמשיך ולממן את המדינות הבעייתיות בגוש האירו, כדי לשמור על הכלכלה, אחרת גם היא תיכנס למיתון.

טיילור, מוכר יותר כאחד הכלכלנים הראשונים שקראו ליוון לעזוב את גוש האירו כדי לעזור לעצמה להשתקם. אז מה הוא חושב כעת על ספרד? טיילור סבור שספרד, ביחד עם כל מדינות גוש האירו, חייבות לבצע פיחות מלאכותי באירו על מנת שהן יצליחו לפעול כגוף אחיד ולהיחלץ ממשבר החוב.

ומה באשר להמלצות קונקרטיות יותר? טיילור ממליץ "להמר" על הדולר כנגד האירו, זאת למרות שהוא סבור שכלכלת ארה"ב תמשיך להאט את הקצב וכי ה'פד' ישיק בסופו של דבר בספטמבר את ה-QE3, אך הוא באותה נשימה הוא טוען כי ה-ECB ידפיס הרבה יותר כסף מאשר ה'פד' ולכן האירו ימשיך לצנוח בטווח הארוך.