האוצר יבקש בקרוב לקצץ בביטחון ובשכר עובדי המדינה

הממשלה תאשר מחר את העלאות המסים - אך זה לא הסוף ■ החריגה ממסגרת ההוצאה מסכמת כעת בכ-15 מיליארד שקל ■ בשבועות הקרובים יציג האוצר תוכנית לקיצוץ בביטחון, בקצבאות ובשכר במגזר הציבורי

הממשלה תאשר מחר את החבילה הפיסקאלית שתכלול העלאת מסים במיליארדי שקלים, אך זה לא הסוף. כפי שנחשף ב"גלובס" ב-21 במאי, האוצר מתכנן קיצוצים במיליארדי שקלים בתקציבי משרדי הממשלה, כבר בשבועות הקרובים, וזאת בשל החריגה ממסגרת ההוצאה.

החריגה ממסגרת ההוצאה עומדת היום על כ-15 מיליארד שקל וההערכה היא כי הקיצוץ במשרדי הממשלה יסתכם בכ-5 מיליארד שקל. עם זאת, נציין כי לאחרונה העבירה הממשלה קיצוץ רוחבי במשרדיה של כ-700 מיליון שקל, שיגדלו לכמיליארד שקל בשנת 2013; לכך יש להוסיף קיצוץ מתוכנן ממילא של כחצי מיליארד שקל בתקציב 2013, כך שהחריגה ממסגרת ההוצאה לאחר קיצוצים אלה עומדת היום על כ-13.5 מיליארד שקל. לפי הערכות באוצר, העלאות המסים יזרימו לקופת המדינה כ-12 מיליארד שקל בתקציב 2013.

באוצר מתכננים לשמור על תקציבי משרדי החינוך, הרווחה והתשתיות, ומנגד להתמקד בקיצוצים בתקציב הביטחון, כמו גם לפגוע בקצבאות ולהוריד את שכר עובדי המדינה, מה שעלול להכניס את שר האוצר יובל שטייניץ ורה"מ נתניהו למסלול של עימות מול ההסתדרות בראשות עופר עיני.

יש לציין כי נושא הקיצוצים לא יעלה בישיבת הממשלה מחר, אז יאושרו העלאות המסים.

התקציבים הגדולים שמהם ניתן לקצץ בלי לפגוע בבשר החי אכן נמצאים בביטחון, בקצבאות, בתשתיות ובשכר במגזר הציבורי. סך תקציבים אלה מגיע לכ-40% מסך תקציב ההוצאה. כפי שנחשף ב"גלובס" בשלהי מאי, באוצר שוקלים גם לדחות סבסוד צהרונים לבני 3-9 (במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג, שנראה כי ייפגעו בחלקן).