דש: סיכון הגירעון ירד משמעותית, הריבית תרד בעוד 0.5%

הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי: השפעת ההאטה במשק על האינפלציה צפויה להיות משמעותית ולגבור על ההתייקרות החד פעמית בגלל המסים

הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי, מעריך שבנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית בחודשים הקרובים. "בשבוע שעבר המשיכו לרדת במהירות ציפיות הריבית. הריבית ל-3 חודשים בעוד 3 חודשים מגלמת ריבית של 1.75% בעוד 3 חודשים. לאחר שהנגיד הביע תמיכה ואמון בצעדי הממשלה, תתאפשר להערכתנו הורדת ריבית לרמה של 1.75% בחודשים הקרובים, כאשר כבר בסוף אוגוסט צפויה הורדה ל-2%", כותב זבז'ינסקי בסקירתו השבועית.

הפעלת תכניות QE ע"י ה-ECB וה-FED יאפשרו גם לבנק ישראל להרחיב הקלה מוניטארית ע"י הורדת ריבית. "הריבית הריאלית במשק (ריבית בנק ישראל בניכוי ציפיות האינפלציה) עדיין חיובית וגבוהה בכ-1% או אף יותר מהרמה בה הייתה לפני שנתיים, במצב שהמשק צמח בקצב הרבה יותר גבוה מאשר היום והאינפלציה הייתה גבוהה יותר".

מכלול הצעדים עליהם החליטה הממשלה יגרמו להערכתו לתוספת אינפלציה של כ-0.3%-0.4%, בעיקר למדד המחירים של חודש אוגוסט, זאת בהתחשב ביכולת המוגבלת לגלגל את המסים על הצרכן בסביבה הכלכלית הקיימת.

"להחלטות הממשלה יתווספו ההשפעה של פיחות השקל והתייקרות הדלק. אנו עדכנו את התחזית למדד של חודש יולי לירידה של 0.2%. בחודש אוגוסט צפוי המדד לעלות ב-0.6%. האינפלציה ב-12 החודשים הבאים צפויה לעלות ב-1.7%. השפעת ההאטה במשק על האינפלציה צפויה להיות משמעותית ולגבור על ההתייקרות החד פעמית בגלל המסים. כמו כן, לא נשכח שלהעלאת המסים הישירים המתוכננת תהיה השפעה שלילית על האינפלציה".

לדעת זבז'ינסקי, למרות חלקיות הצעדים בהם נוקטת הממשלה, סיכון הגירעון בכל זאת ירד משמעותית, והמהלכים שננקטו מעידים כנראה על כוונה להקדים את הבחירות. "אלמלא הכוונה להקדים את הבחירות, היה ניתן לטפל בגירעון, הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, (למעט העלאת מע"מ ומסי צריכה אחרים) במסגרת הכנת התקציב לשנה הבאה. צד ההכנסות טופל כעת שלא במסגרת התקציב, אולם גם הסיכון שתיווצר חריגה בצד ההוצאות פחת. אם הבחירות לא יוקדמו, יוחלט על קיצוץ במסגרת התקציב לשנת 2013 על ידי הממשלה הנוכחית. אם הבחירות יוקדמו, ההוצאה התקציבית בשנת 2013 לא תגדל והממשלה תתנהל במסגרת כלל ההוצאה של 1/12 מהתקציב של השנה הקודמת. רק לאחר שתקום הממשלה החדשה, יגובש התקציב לשנת 2013 שיכלול את הקיצוצים הנדרשים".