טלוויזיה בתלת-ממד: המחיר צונח, היצרנים מציעים אטרקציות

מחיר טלוויזיה ירד מ-7,000 שקל ל-3,000 שקל, ובמקביל מוצעות אטרקציות כמו משחקי תלת-ממד, ממיר באמצעות הסמארטפון וקונסולת משחק עם מסך גדול

הימור על טכנולוגיות עתידיות בתחום מוצרי הצריכה האלקטרוני לעיתים מסוכן לא פחות מהשקעה בחברות סטארט-אפ. לעתים קרובות ההתלהבות של היצרנים והמפתחים לא מצליחה לסחוף את הצרכן הקטן, שנמצא מחוץ לברנז'ה ושכל תפקידו הוא לפתוח את הארנק.

כאשר זה קורה, נידונות טכנולוגיות חדשות ומבטיחות למסלול הכחדה: מתחילים בהצטברות מלאים ובהקטנת היקפי ייצור, עוברים לצניחה במיצוב משוק הפרימיום לכיוון השוק העממי בליווי ירידת מחיר חדה - לעיתים אל מתחת למחיר העלות - ומסתיימים בשקיעה שקטה לעבר החידלון.

מסלול דומה עוברת כיום טכנולוגיית מסכי התלת-ממד, שהוגדרה לפני 3 שנים כ"דבר הגדול הבא". מבחינה טכנולוגית מדובר בפריצת דרך מרתקת, שמעשירה את חוויית הצפייה.

כשהוצגה, היא זכתה להתלהבות תקשורתית עצומה ולקבלת-פנים נלהבת במחלקות השיווק של כל ענקי האלקטרוניקה, אבל בדיעבד הסתבר כי רוב השוק מרגיש בנוח עם שני הממדים בלבד ולא רואה לנכון לשלם עוד 20% עד 40% על טלוויזיה או על לפטופ עם מסך תלת-ממדי.

לקבלת-הפנים הצוננת יש כיום שתי תוצאות. הראשונה היא ירידת מחיר חדה של מסכי ה-3D הביתיים, שנובעת גם מייצור ההמוני, אבל גם, ואולי בעיקר, מהביקוש הנמוך יחסית. טלוויזיית 42 אינץ' תלת-ממדי, למשל, שלפני שנתיים נמכרה בארץ בכ-7,000 שקל, אפשר להשיג כיום בארץ ב-3,000 שקל בלבד.

התוצאה השנייה היא מאמצים יוצאי דופן של היצרנים להרחיב את השימושיות של הטכנולוגיה ואת האטרקטיביות לצרכן. להלן כמה דוגמאות עדכניות:

LG: הורדת משחקי תלת-ממד לטלוויזיה

חברת LG הקוריאנית הייתה אחת החלוצות בתחום התלת-ממד, והחודש היא הרחיבה את השימושיות של סדרת הטלוויזיות החכמות שלה באמצעות שירות להורדה של משחקי תלת-ממד, שתוכננו במיוחד עבור המסכים שלה.

בשלב הראשון, ההיצע כולל 5 משחקים, שמתבססים על להיטים מוכחים מעולם הסלולר, כמו "אייר פינגווין" למשל, שעובדו על-ידי חברה חיצונית לפורמט טלוויזיוני. את המשחקים אפשר להוריד ישירות למכשיר הביתי מפורטל האינטרנט הייעודי של LG, ולפחות בשלב הראשון הם חינמיים.

החברה מתכוונת לבנות בנק של משחקים, שאותם ניתן לשחק ביחיד או בקבוצה/משפחה, בתנאי כמובן שלכל הצופים יש משקפיים ייעודיים.

נינטנדו: מגדילים את המסך

ב-2011, כשהושקה מכונת המשחקים התלת-ממדית הניידת נינטנדו 3DS, היא התקבלה בהתלהבות גורפת בתקשורת העולמית והפכה להייפ שיווקי. זו הייתה מכונת המשחק הראשונה מסוגה שצוידה במסך תלת-ממד שאינו דורש שימוש במשקפי צפייה ייעודיים. גם העובדה שהיא כוונה לקהל צעיר ושוחר חידושים, נתפסה כקליעה שיווקית מדויקת למטרה. אלא שפרט לשוק היפני, החדירה הגלובלית של המכשיר לא עמדה בציפיות.

לפיכך הרחיבה החודש החברה את ההיצע עם דגם XL של המכשיר. המכשיר עושה שימוש באותה טכנולוגיה של מסך תלת-ממד נטול משקפיים, אלא שכעת המסך הראשי הוא בגודל 4.8 אינץ' - 90% גדול יותר מזה של המכשיר המקורי - וגם המסך התחתון גדל בהתאם.

בנוסף הפכה השליטה במשחק נוחה יותר, הזיכרון הוכפל ל-8 גיגה, וסוללה מורחבת מספקת כעת עד 7 שעות עבודה בין טעינות - לעומת עד 5 שעות בדגם הרגיל. המחיר באירופה נע כיום סביב 200 דולר.

טלפונים חכמים 3D: הממיר כבר בפנים

גם ענף הסלולר הימר לפני שנתיים שמסכי ה-3D יהיו הדבר הגדול הבא בעולם הטלפונים החכמים, אבל בינתיים נותרו בשוק רק קומץ חברות שממשיכות להשקיע בפיתוח הז'אנר הזה.

LG היא אחת מהן, והדור האחרון של טלפון התלת-ממד שלה, אופטימוס 3D מקס, הוא אחד הבודדים שהושקו השנה עם מסך כזה. למרות שמדובר בדגם דגל יקר, הושקעו מאמצים לא קטנים בהדגשת התועלות של טכנולוגיית התצוגה שלו.

כך, למשל, מצויד הטלפון בממיר שמאפשר להפוך מגוון רחב של תכנים ויישומים דו-ממדיים לתלת-ממדיים. בין השאר מאפשר הממיר להמיר לתלת-ממד את יישומי המפות של גוגל ושל מפתחים אחרים ומאפשר לערוך תכני וידאו תלת-ממדיים על הטלפון עצמו.

עוד חידושים: מד מרחק שמאפשר לבעל הטלפון לחשב את המרחק בינו לבין העצם המצולם ואת ממדיו, וצילום בתלת-ממד של וידאו וסטילס.

הדגם דק וקל מקודמו, ויש לו מסך 4.3 אינץ' שמאפשר צפייה ללא צורך במשקפיים מיוחדים. מחירו בסביבות 500 דולר.