שותפות זרח קונה 5% מרישיון שמן לפי שווי 160 מיליון דולר

‎‎הרמטכ"ל וראש המוסד לשעבר עושים עסקים: זרח רכשה 5% מרישיון החיפושים שמן ב-8 מיליון דולר‏

‎‎חברת שמן חיפושי נפט מגייסת מזומנים לצורך השלמת מימון תוכנית הקידוחים ברישיון "שמן", שצפויה להתחיל בחודש ספטמבר. שמן, שבראשה עומדים הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ויוסי לוי, דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם עם שותפות זרח, שבמסגרתו תרכוש ממנה זרח 5% מהזכויות ברישיון, וזאת בתמורה ל-8 מיליון דולר. השותף הכללי בזרח הוא חברת החיפושים גוליבר, שבשליטת רו"ח יאיר קרני והמנכ"ל רמי קרמין. יו"ר גוליבר הוא ראש המוסד בדימוס, מאיר דגן.

המחיר שלפיו תרכוש זרח את הזכויות מגלם שווי של 160 מיליון דולר לרישיון, שווי הדומה לשווי שלפיו הונפקה שמן בנובמבר שעבר, וגבוה ב-42% משוויה של שמן בפתיחת המסחר הבוקר.

רישיון "שמן" ממוקם כ-15 ק"מ מערבית לאשדוד, ועל פי הסקרים הסיסמיים יש בו שני מבנים שבהם עשויות להימצא תגליות נפט: מבנה "ים" ומבנה "בראבו". על פי דוח הערכת משאבים של ‏NSAI‏, האומדן הטוב במבנה "ים" מצביע על פוטנציאל למאגר של 120 מיליון חביות נפט. ב"בראבו", מעריכה ‏NSAI‏, קיים פוטנציאל להימצאות מבנה בהיקף של 107 מיליון חביות נפט.

על פי ההסכם בין הצדדים תפקיד זרח תוך 21 ימי עסקים 3.5 מיליון דולר, בכפוף לקבלת האישורים המתאימים לצורך העברת הזכויות על שמה. זרח תשלם - עד לרף של 8 מיליון דולר - פי 1.6 מהיקף חלקה בהוצאות הקידוח, ותכסה את חלקה של שמן, ומעבר לסכום זה תזרים זרח כסף על פי הצרכים, לפי חלקה היחסי ברישיון.

בעקבות מכירת הזכויות בהיקף של 5% לזרח, תרד שמן להחזקה של 90% ברישיון, כאשר ב-5% הנותרים מחזיקה חברת ‏Caspian Drilling Company‏, חברה בת של חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'ן, שהיא המפעילה האחראית לניהול הקידוח.

‎‎‏"נגשר על הפער המימוני"

‎‎עלות תוכנית הקידוחים ברישיונות נאמדת ב-98 מיליון דולר. מנכ"ל שמן, יוסי לוי, אמר היום ל"גלובס" כי "היה לנו פער של 15 מיליון דולר שנדרש להשלמת מימון הקידוח. גייסנו היום 8 מיליון דולר, כך שיש לנו חוסר נוסף, שאני מעריך שנגשר עליו בתקופה הקרובה, ואנחנו בוחנים כעת בקשות נוספות של גורמים שרוצים להצטרף אלינו".

רישיון שמן (לשעבר מד-אשדוד) הוענק בפברואר 2010 לחברת ‏ACC‏ שבשליטת איש העסקים החרדי חיים לייבוביץ'. בהמשך צירף לייבוביץ' בחלקים שווים את בעלי השליטה דאז בחברת מנופים הבורסאית, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, שהעבירו חלק מהחזקותיהם לידי החברה הציבורית. נכון להיום מחזיק לייבוביץ' ב-23.8% מהחברה; מנופים מחזיקה בכ-12.9%; ובן זקן ונניקשווילי ב-11.6% כל אחד. חברת בונסטאר של ישי מור ויוסף מור מחזיקה 6.6% מהמניות.

‏‏‏בשבוע שעבר קיבלה שמן את אישור מערכת הביטחון לביצוע הקידוח. הקידוח נמצא בשטח אימון צה"לי, ומערכת הביטחון נתנה לשמן חלון זמן של חצי שנה, המתחיל בחודש ספטמבר, לביצוע הקידוח.

‎‎קידוח ראשון מאז צוק תמרור

‎‎באשר לשותפות זרח, הקידוח ברישיון "שמן" צפוי להיות הקידוח הראשון שאותו היא מבצעת מאז הכישלון של הקידוח היבשתי "צוק תמרור 4", שהתבצע בסוף שנת 2009. בסוף הרבעון הראשון היו בקופתה של זרח 21.7 מיליון דולר, ולאחר הקידוח בצוק תמרור לא נעשה שימוש משמעותי ביתרת המזומנים, מה שהוביל לכך שהשותפות נסחרת מתחת למזומן שבקופתה.

רמי קרמין, מנכ"ל זרח, אמר היום כי "ההשקעה ברישיון שמן מהווה הזדמנות עסקית. קידוח "ים 3" הוא הקידוח הייעודי הראשון להפקת נפט בים, ובניגוד לגז ניתן יהיה למכור אותו מיד לאחר הפקתו".