האוצר מגביל ביטוחי המנהלים שיימכרו עד 2013

בכך מנסה למעשה האוצר לעצור מכירת "פוליסות מגירה בשקל" בהפקדות נמוכות היום, כדי שישמשו בעתיד כאופציה להגדלת ההפקדות לאפיק זה כאילו הן צ'ק פתוח להגדלה ניכרת של ההפקדות בעתיד

הפיקוח על הביטוח באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, עוצר את אחד ממקדמי המכירות המרכזיים שמשמשים את סוכני הביטוח במכירת פוליסות ביטוחי חיים. מדובר בפוליסות שכוללות מקדמי תוחלת חיים מובטחים במחצית השנה שנותרה, עד שייאסר למכור פוליסות אלה בתחילת 2013.

האוצר הודיע היום (ד') לחברות הביטוח, כי בעתיד לא יתאפשר להגדיל את ההפקדות לפוליסות ביטוחי חיים שנמכרו במחצית השנייה של 2012, וכוללות מקדמי תוחלת חיים מובטחים בשיעורים גדולים מעבר לגידולים "טבעיים" בשכר או כתוצאה מהסכמים קיבוציים. בכך מנסה למעשה האוצר לעצור מכירת "פוליסות מגירה בשקל" בהפקדות נמוכות היום, כדי שישמשו בעתיד כאופציה להגדלת ההפקדות לאפיק זה כאילו הן צ'ק פתוח להגדלה ניכרת של ההפקדות בעתיד.

לפני שבועות ספורים, הודיע הפיקוח על הביטוח על ביטול הבטחת מקדמי תוחלת חיים כחלק מהחיסכון בפוליסות ביטוחי המנהלים כבר מגיל צעיר ומתחילת החיסכון החל מינואר 2013. בינתיים, קבע המפקח תקופת ביניים של חצי שנה במסגרתה תותר מכירת ביטוחי חיים הכוללים מקדמים מובטחים לחוסכים צעירים החל מיום תחילת החיסכון. זאת, תחת סייג אחד לפיו חברות הביטוח לא תורשנה למכור במחצית השנה הזו מעל ל-150% מהמכירות של הפוליסות הללו לעומת התקופה המקבילה בשנה שקדמה.

מכירת חיסול בחברות הביטוח

קביעת תקופת הביניים, כאמור, הובילה למאמץ מכירתי יוצא דופן של סוכני הביטוח וכמה מחברות הביטוח, במסורת "מכירות החיסול של סוף עונה". על רקע כך, פנו כמה חברות ביטוח גדולות לשריג בבקשה שיקדים את מועד החלת האיסור על מכירת מקדמים מובטחים למי שטרם מלאו לו 55 שנה. כעת מתברר, כי באוצר הכריעו שאין להקדים את המועד שנקבע.

האוצר שומר על מגבלת ה-150% גידול במכירות פוליסות ביטוחי חיים הכוללות מקדמי תוחלת חיים מובטחים ביחס למחצית המקבילה, אך יוצרים הבדלה בין מכירת ביטוחי פרט ומכירת ביטוחים פנסיוניים (המוכרים כביטוחי מנהלים(.

מקדם קצבה מובטח, או מקדם תוחלת חיים מובטח, הוא למעשה המספר שבעזרתו מתורגמים הסכומים שנצברו בחיסכון פנסיוני לקצבה חודשית. מהות ההבטחה הינה שכיום המקדם נקבע כבר ביום ההצטרפות לפוליסה ואינו ניתן לשינוי בעתיד, גם אם יהיו שינויים דמוגרפיים שיצדיקו זאת.