יו"ר ועדת הכספים גפני: "לא אאפשר קיצוצים בבשר החי"

ח"ר משה גפני בראיון ל"גלובס": "יש לי הערכה רבה לראש הממשלה ולשר האוצר על ביצוע הצעד האמיץ והחשוב, אבל על הפרטים יש לי הרבה חילוקי דעות"

"יש לי הערכה רבה לראש הממשלה ולשר האוצר על ביצוע הצעד האמיץ והחשוב, אבל על הפרטים יש לי הרבה חילוקי דעות", מודה בראיון ל"גלובס" יו''ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, האיש שכבר ביטל לבנימין נתניהו הפחתת מס הכנסה הרבה לפני פרוץ המחאה, ורק השבוע עיכב ליובל שטייניץ את העלאת המע''מ.

"העלאת המע''מ ב-1% זה הרע במיעוטו. זה לא קריטי", מסביר גפני מדוע הסכים לגזירה ומוסיף כי "אני שומר כוחות למאבק האמיתי. אם המצב לא יתאזן, ומגמת הירידה בהכנסות ממסים תימשך, אצטרך להילחם שהגזירות הנוספות לא יוטלו על החלשים ומעמד הביניים".

גפני, שהשתתף בדיונים החשאיים שהובילו לגיבוש החבילה הפיסקאלית, חושף כמה מהפרטים. "לא אפשרתי להם (לאוצר) להעלות את מס ההכנסה לכל המדרגות. אמרתי להם שזה ייהרג ובל יעבור. לכן הם לא הביאו את העלאת המס על משתכרי 5,200 עד 8,880 שקל. הצלחתי עד 8,880 שקל, אבל עדיין לא הצלחתי עד 14,400. אני רוצה שתהיה מדרגת מס נוספת".

לפי יו''ר הכספים, כיסוי הגירעון צריך להגיע מהעלאת מס חברות, צעד שהוא מתכנן לקדם בוועדה כבר ביום א'. "אני קורא גם לחברות להירתם למאמץ. אני לא מזלזל באמירות שלפיהן אם נעלה יותר מדי מסים לחברות, הן תברחנה - ואז האבטלה תגדל. אבל העלאה של 1% אפשרית כדי שלא נצטרך להעלות את מס ההכנסה למעמד הביניים".

גפני חושף גם את האסטרטגיה שלו: לפצל מהחבילה של האוצר את תוכנית הרווחים הכלואים, את העמקת הגבייה ואת השינויים במיסוי על הדיור.

גפני מטיל ספק ביעילות התוכנית להעמקת הגבייה, ואומר בסוגיה זו כי "גם אני בעד המלחמה בהון השחור, אך הניסיון שיש לי עם רשות המסים היא שהם נותנים כותרת יפה - ובסוף באים לוועדה עם איזה דיווח מקוון שלא מוסיף שקל, וגורם רק בעיות לאלה שהם ישרים".

לגבי הקיצוצים שבדרך, בסך 13 מיליארד שקל בקירוב, גפני מזהיר את האוצר: "אם מישהו חושב שאאפשר קיצוצים בבשר החי - בדברים החברתיים כגון רווחה, חינוך ובריאות - הוא פשוט טועה. לא בטוח שיש צורך בקיצוצים, ושהתחזית שהאוצר הזין אותנו בה כה שחורה וקודרת. יש בתקציב סעיפי שומן. יש בורות בתקציב למקרה שהמדינה פתאום צריכה הרבה כסף. חוזרים לאוצר הרבה מאוד מיליארדים כל שנה".

עם זאת, לדברי גפני, מקור אפשרי לקיצוץ הוא תקציב הביטחון. "מי שאומר שתקציב הביטחון הוא פרה קדושה - פשוט לא אומר אמת. כולם יודעים שיש בתקציב הביטחון כסף שאיננו מיועד לביטחון. אני לא בטוח שצריך לגייס כל כך הרבה חיילים, שחלקם הגדול אינם קרביים".

לשאלה איך קרה שהמחאה החלה בגלל הדיור ועד עתה אין פתרון, משיב יו"ר ועדת הכספים: "זה הכישלון של הממשלה. המחאה התחילה בגלל הדיור - ותימשך בגלל הדיור. הממשלה לא הביאה פתרון בנושא זה".