פרסומת בספרד: תשכרו דירה - או שתקיימו יחסי מין באוטו

רוצים חדר משלכם? תחשבו סוף-סוף על שכירות ■ אתר הנדל"ן הגדול בספרד מציע לצעירים הצעה שלא חשבו עליה

בספרד, בדומה לישראל, הציבור לא אוהב לשכור דירה. ספרד היא המובילה במרחב האירו בשיעור הבעלות על יח"ד (דירות ובתים) אחרי אסטוניה וסלובקיה, עם 83% מהדירות בבעלות, בהשוואה לממוצע של 65.5% בארה"ב (וכ-67% בישראל).

אבל נוכח המצב הקשה במדינה, המצב עשוי להשתנות. לתשדיר הפרסומת החדש של Idealista.com, אתר הנדל"ן הגדול ביותר בספרד, יש מסר פשוט: כדאי לכם לשכור דירה, או שתמשיכו לעשות סקס במושב האחורי של המכונית הקטנטונת עוד שנים רבות.

תשדיר בן 20 שניות מציג תצלומים של זוגות ושלשות שנלכדו עירומים במכוניות ועל פניהם מבט של הפתעה. הוא מכוון לספרדים בגילאי 20-29 , ש-70% מהם עדיין מתגוררים עם הוריהם על רקע שיעורי האבטלה האדירים, בעיקר בקרב הצעירים.

הממשלה מנסה כעת לעודד יותר אנשים לשכור דירות מאחר שהבנקים החולים מקמצים במתן משכנתאות, ובמדינה קיים מאגר של 1.5 מיליון יחידות דיור ריקות שמוצעות למכירה. המאגר הזה מושך כעת את תשומת ליבן של קרנות וחברות נדל"ן זרות, ששוקלות לקנות בנייני דירות למטרת השקעה, כלומר השכרה. לפי חברת המחקר Encinar, שוק השכירות הספרדי יצמח ל-25% מסך הדירות הקיימות עד 2015.

"צעירים ללא חסכונות וחוזי עבודה קבועים חסומים למעשה בפני שוק המשכנתאות הספרדי", קובעת Encinar. "אנחנו רואים כבר חלק מהביקוש המצטבר הבלתי מסופק הזה נכנס לשותפות בדירות שכורות, כי עבורם זו האופציה היחידה שנותרה".

יריד שותפים

בכל ספרד קיימים 25 מיליון דירות ובתים, מהם 3 מיליון ריקים ו-1.8 מיליון מושכרים. כמות המודעות המתפרסמות באתר Idealista לחדרים בשותפות בדירות להשכרה זינקה בשנה האחרונה ביותר מ-120% ל-26,079 מודעות. האתר מארגן ירידים קבועים שבהם הוא מפגיש את ציבור המעוניינים בדיור בשכירות עם שותפים פוטנציאליים.

במאי השנה הודיעה שרת העבודות הציבוריות אנה פסטור שהיא תאמץ אמצעים לעידוד ההשקעה בשוק הדיור בשכירות. השינויים יגנו על בעלי הבתים על ידי זירוז פינוי דיירים שאינם משלמים, יאפשרו לבעלי הבתים להעלות את דמי השכירות מעבר לשיעור האינפלציה ויקצרו את תקופת ההשכרה.

"זה מבוסס על ההנחה שאם הממשלה תיצור שוק מקצועי יותר, יהיה קל יותר לבנקים להיפטר מהדירות המעוקלות שלהם", אמר אנליסט ב-ING שוקי הון באמסטרדם.

מאז 2007 עוקלו בספרד כ-330 אלף דירות ובתים, לפי ארגון שנקרא PAH שתומך באנשים שאיבדו את בתיהם לטובת המלווים שלהם.

החקיקה שמתכננת השרה פסטור אמורה לעבור לאישור הקונגרס הספרדי עד סוף השנה, והיא תעודד קרנות זרות שמחפשות להשקיע בספרד לרכוש בנייני מגורים ולספוג חלק ממלאי הדירות הריקות, אומר פרננדו רודריגז דה אקונה מרטינז, שותף בחברת הייעוץ Acuna & Asociados במדריד.

"הקרנות הזרות, בייחוד האמריקניות, מחכות ליישום האמצעים הללו כדי להבטיח עצמן מבחינה משפטית, לפני שהן שולפות את הארנקים. הן מעוניינות להפוך לבעלות בית גדולות בסגנון האמריקני וההולנדי, כי הן מעריכות ששוק השכירות הוא העתיד", אומר רודריגז דה אקונה.

השכירות צונחת

כלכלת ספרד, הרביעית בגודלה במרחב האירו, תקועה כעת במיתון השני שלה מאז 2009 אחרי קריסת תעשיית הבנייה ושוק הנדל"ן התוססים מדי של העשור הקודם, שבשיאם תרמו 18% לתמ"ג הספרדי. השכירות הממוצעת במדריד צנחה ב-14% מהשיא שלה ב-2008. בברצלונה, העיר השנייה בגודלה, השכירות צנחה ב-20%, לפי הנתונים של Idealista.

אבטלת הצעירים בספרד עלתה ל-52.1% במאי, מ-45.4% במאי 2011. שיעור האבטלה הכללי הוא 24.6% - הגבוה ביותר ב-27 מדינות האיחוד האירופי. מחקר של בנק לה קאחה מצא שמבין הצעירים שמצאו עבודה, ל-59% יש חוזי העסקה קצרי טווח.

"לצעירים ספרדים כבר אין את האופציה לצאת מבית ההורים מפני שהאבטלה הגבוהה וחוזי העבודה הלא בטוחים שלהם מבטלים את האפשרות הזו", אומרת מנהלת סוכנות נכסים במדריד. "צעירים רבים שוקלים ברצינות להגר, או שכבר היגרו".

מצוקת הדיור בספרד
 מצוקת הדיור בספרד